onsdag 28 november 2018

Köpt fler Scandic Hotel


Scandic Hotel har sedan ett tag varit i en nedåtgående trend trots att bolaget visar fina siffror och ger en bra direktavkastning på ca 4,1%.

Jag och sonen har ägt bolaget ett tag nu och fyllt på lite då och då. Igår köpte jag 10st till för 79,8kr/st och planen är att äga Scandic Hotel under lång tid framöver. Dock kommer jag inte låta innehavet ta en allt för stor del av portföljerna då planen är som tidigare att investmentbolagen ska ta största delen av portföljerna.

Storägaren Stena har fortsatt att köpa på sig aktier i Scandic Hotel och det verkar som att Stena vill ta en allt större position i bolaget och för mig är det verkligen  positivt att ha en långsiktig och stabil ägare.

Min fru jobbar också inom Scandic Hotel och det har självklart hjälpt mig en aning i beslutet att ta in bolaget i portföljerna. Ledningen verkar sköta sig bra de anställda känner sig bra och hotellet frugan jobbar i verkar alltid vara nära fullbokad.

Igår hann jag även med att köpa ett par aktier i Lundbergsföretagen, ett investmentbolag som jag kommer att öka i sakta men säkert.

Vad tycker du om Scandic Hotel?

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Scandic Hotel.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag gillar företaget som kund och äger några aktier i bolaget.
    11% av min långsiktiga portfölj är Scandic.
    Kommer behålla länge då jag tror de kommer växa utomlands och bli större i Europa.

    Kul att din fru är nöjd arbetare i företaget. Känns lovande :)

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra. 11% var ganska högt. Kommer du att öka eller tänker du behålla nivån?
      De expanderar i en bra takt och förhoppningen är såklart att de kan öka marginalen med tiden.

      Radera
    2. Det är inte det största bolaget i portföljen.
      Eftersom jag har en ganska liten portfölj (pengamässigt) Har jag ett par bolag som är ganska stora. Dessa köper jag inte mer i just nu. Bygger upp mindre innehav först

      Radera
  2. Jag bor oftast på Scandic i jobbet och även privat då de har en del prisvärda hotell för barnfamiljer. Ett helt ok hotell, men tyvärr inget som sticker ut i mängden mot deras konkurrenter. Avstår att investera i branschen.

    Deras förändringar i Scandic friends tycker jag dessutom är en försämring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. Scandic Hotels har många olika hotell och alla är såklart inte bästa klass. I mindre orter kanske man inte kan ta allt för mycket för rummen och då kanske man inte kan erbjuda så bra rum. Testade nya downtown camper i Stockholm med frugan och den var riktigt bra. Fina rum och riktigt god mat i restaurangen.

      Radera