måndag 26 november 2018

Industrivärden säljer ICA



Igår kom nyheten om att Industrivärden valt att sälja 25% av sitt innehav i ICA samt köpt en säljoption för att kunna sälja resten av aktierna i maj 2019. Tanken med försäljning är att göra Industrivärden praktiskt taget skuldfri och det är såklart en god tanke i sig. Problemet för mig är att ICA är ett stabilt företag som ger en bättre balans mot Industrivärdens andra innehav som nästan alla är väldigt cykliska.

Jag skulle hellre sett att Industrivärden sålt några av sina cykliska bolag som ex. SSAB. Jag tror dock gårdagens försäljning är ett sätt för Lundbergs att koncentrera ägandet i färre bolag och därmed öka inflytandet och makten i respektive bolag med minimal risk. Många tycker nog att maktfaktorn är något negativt för oss mindre aktieägare men när det gäller Lundbergsföretagen tycker jag ändå att det har fungerat väldigt bra.

Lundbergsföretagen har exempelvis gett en totalavkastning på 15,1% de senaste 20 åren medan Industrivärden ligger en bit efter det så Lundbergs kan ses som det bättre alternativet av de två. Nu kontrollerar dock Lundbergs Industrivärden så de kan hända att de ska skapa bättre avkastning än vad Industrivärden lyckats tidigare.

Jag hade faktiskt planera att sälja mina ICA aktier och köpa Industrivärden för pengarna men nu börjar jag nog vackla inför dessa tankar. Efter dagens försäljning kommer jag nog låta mina ICA aktier vara kvar i portföljen men några fler köp lär det inte bli då strategin framöver är att utöka investmentbolagen istället.

Den senaste tiden har Lundbergsföretagen börjat handlas med en rabatt på drygt 10% och jag har börjat planera att eventuellt sälja en del aktier i Industrivärden och köpa Lundbergsföretagen istället. Drygt 18% av Lundbergsföretagens substans består av Industrivärden och när detta företag också handlas med rabatt skulle det innebära att jag fick en rabatt på rabatt och det är riktigt bra.

Lundbergsföretagen har dock väldigt mycket investerat i fastigheter och detta gör att jag är lite för nervös att öka innehavet allt för mycket.

Vad tycker du om gårdagens affär?

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Industrivärden.

4 kommentarer:

  1. Äsch då, jag som gillade IV:s ICA-innehav. Får också överväga börja tanka ICA istället. Undrar just vad som gjorde att IV drog sig ur ICA. Att äga ICA var ju viktigare än att vara skuldfri vid köpetillfället

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också att ICA hade en bra plats i portföljen. Misstänker att Lundbergs drar ner på innehaven de inte kan få fullt inflytande på och samtidigt dra ner skulden.

    SvaraRadera
  3. Trodde det skulle påverka Icas kurs negativt men det kan man inte påstå att det gjorde.

    Mvh PB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det också men tydligen tycker marknaden att det inte är några problem. Största ägaren är ju kvar och ökar sin andel så ägandet i ICA är ändå fortfarande väldigt stabilt.

      Radera