söndag 3 mars 2019

Månadsrapport Februari 2019

Februari gick väldigt fort och en ny månad är nu avklarad. Jag måste tyvärr börja med en dålig nyhet och det är att jag råkade göra en kortsiktig affär igen som gick väldigt dåligt. Jag har tidigare ägt aktier i Global Gaming och tyckt att de skött sig väldigt bra tidigare. Min tro var att de skulle visa ett fint 4:e kvartal och ett mycket bra 2018 och med tanke på detta värderades bolaget till ett väldigt lågt P/E-tal. I början på veckan gjorde jag några impulsköp i Global Gaming med planen att sälja den 28;e så fort rapporten hade kommit ut.

Nu visade sig rapporten vara extremt mycket sämre än vad jag någonsin hade kunnat fantisera om och aktiekursen störtdök vid börsöppningen. Jag valde att följa min plan och sålde allt så snabbt jag kunde med flera tusenlappar i förlust. Jag känner mig riktigt dum då planen har alltid varit att gå över till långsiktig investering i investmentbolag men nu gjorde jag denna dumhet och jag kan lugnt säga att jag ångrar mig rejält. Jag får se detta som en sista lärdom till mitt nya liv som långsiktig investmentbolags ägare. Jag hoppas bara att jag inte får ett återfall och att jag håller mig till planen i fortsättningen. Gjort är gjort och det går inte att få det ogjort så nu får jag följa min plan till en förtida pension vid 60 år.

Jag har sakta men säkert fortsatt sälja av aktier för att finansiera vårt markköp i Vietnam och i dagarna fick jag reda på att min fru behöver pengarna redan under denna vecka så jag kommer att accelerera försäljarna. Kvar i portföljen kommer att vara lite investmentbolag men hur mycket ser jag bara efter att försäljningarna är gjorda och överföringen av 160000kr är gjort.


Annons:
Använder du min Vimla värvningslänk och tecknar ett billigt abonnemang med dem får både du och jag 10kr/rabatt i månaden så länge vi är kunder hos Vimla. Du kan sedan göra samma sak med dina vänner och släktningar och eventuellt komma ner till 0kr/mån för ditt Vimla mobilabonnemang.

Detta var tyvärr inte den enda dåliga nyheten för än värre var det när lönespecifikationen damp ner i brevlådan. Tydligen har jag jobbat för kort tid och jag fick därmed ingen semesterlön under de 3,5 veckor som jag hade semester i Januari. Lönen blev därmed knappt 4000kr netto men efter samtal med arbetsgivaren ska de försöka ge mig ett förskott på semesterlönen. När eller om den kommer får vi se i längre fram så just nu är ekonomin inte så bra.

Det dåliga kommer alltid i 3 och så var det även för mig. Jag har under ett antal år lovat vår dotter att hon ska få flyga till Vietnam själv och nu råkade det bli året som hon verkligen vill flyga dig. Sagt och gjort, vi letade upp biljetter och köpte en skapligt prissatt biljett åt henne på drygt 5000kr. Köpet gjordes innan lönen kom så det har minst sagt blivit många oförutsedda kostnader under månaden.

Nu har jag självklart inte gett upp hoppet utan tar det som det är och blickar framåt, nu ska det bli en radikal förändring till långsiktig investering och utan skadliga kortsiktiga affärer. Ni som följer min blogg har nog märkt att när jag testar kortsiktiga affärer så har det för det mesta slutat extra dåligt så nu gäller det att jag håller mig borta från kortsiktiga affärer och tänker mer långsiktigt. Det gäller dock att även leva i nuet och njuta av familjen och kanske en resa då och då så att spara till en buffert kommer också att vara viktigt den närmaste tiden. Genom att jobba mer helger borde jag kunna spara någon tusenlapp extra per månad och därmed öka buffertkontot.

Resultat Januari

Totalt portföljvärde:  170415kr
Likvider bankkonton: 42639 kr
4Spar konto: 10.928 kr
Summa: 223.982 kr
Markköp Vietnam: -160.000 kr
Totalt värde: 63.982 kr

Insättning ISK: 0 kr
Totala insättningar: 218.375 kr
(Varav Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr)

Totalt värde efter markinvesteringen ligger nu på låga 63982kr och det betyder att stora delar av depån i Nordnet måste säljas av. Kvar kommer jag att ha depån i Avanza där jag fortfarande kan handla med 0kr i courtage samt mina onoterade innehav i Golfstar och Sushirullen. 

Mitt Avanza konto kommer jag fortsättningsvis att kalla MiljonMåls pensionfond samt redovisa innehaven månadsvis i separata inlägg. När värdet närmar sig 40000kr kommer jag att börja månadsspara i Degiro så att jag behåller 0kr i courtage. På riktigt långsikt kan courtagen äta upp en allt för stor del av avkastningen så många bäckar små gäller även här. Ganska få köp har jag gjort i pensionsfonden men här kommer ändå en skärmdump på innehaven.



Bloggen kommer att till majoriteten handla om investmentbolags investeringar och MiljonMåls pensionsfond. Kanske blir det lite tråkigare men personligen tror jag att det kommer att bli mycket bättre för min familjs ekonomi, speciellt på långsikt. Förutom investmentbolagen kommer jag självklart fortsätta att skriva om alla mina försök att dra ner på kostnaderna, spara pengar och framför allt hitta nya inkomst möjligheter.

Jag hoppas verkligen att ni alla har haft en mycket bättre månad än mig och lycka till med investeringarna.


Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


2 kommentarer:

  1. Tuff månad får man ändå säga.
    Hoppas du kan få lite förskott.

    Investmentbolag låter bra. Kommer garanterat bli bra i längden!

    MVH PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hoppas på det också. På långsikt borde de gå helt ok med investmentbolag, bara man håller sig och inte tar ut något från portföljerna .

      Radera