söndag 24 februari 2019

Lundbergföretagens Bokslut 2018

Nu är det dags för mig att fortsätta min lilla genomgång av investmentbolagens bokslut med Lundbergföretagens årsbokslut för 2018. Lundbergföretagen är känt för att vara väldigt långsiktiga och även eftersträva att ta makt och kontroll över sina bolag. De har år efter år sakta men säkert utökat sina innehav i de bolag de äger och de gör detta med minimal skuld. Utöver aktieinnehaven har de även ett stort fastighetsbestånd med alla möjliga fina fastigheter runt om i Sverige. Risken är något de alltid har velat haft lågt och skulden är därför väldigt liten för att vara ett fastighetsbolag och speciellt när man tar med aktieinnehaven i beräkningen. Den räntebärande skulden är ca 25,5% om man endast räknar med fastighetsbeståndet men om man lägger till aktieinnehaven ligger den räntebärande skulden på endast 7,2% av substansvärdet, vilket jag tycker är väldigt lågt. Detta är såklart bra för att sänka risknivån men det gör även att avkastningen blir mindre än om de hade lånat mer pengar.

Fredrik Lundberg har dock visat sig vara en mästare på att skapa avkastning trots väldigt liten skuldsättning och detta genom att vara långsiktig ägare i fina fastigheter och andra bolag. Totalavkastningen de senaste 20 åren ligger på hela 15,1% vilket gör att de ligger bland de investmentbolag som gett högst avkastning den senaste 20 åren. Han har lyckats skapa sig en stor maktsfär som sträcker sig över stora delar av den Svenska industrin och fastighets branschen. Nedan listar jag upp de största innehaven Lundbergföretagen hade vid årsskiftet samt vilken röstandel de har.

Handelsbanken 2,4%
Holmen 61,6%
Hufvudstaden 88,1%
Husqvarna 25,1%
Industrivärden 23,7%
Indutrade 26,7%
Sandvik 2,4%
Skanska 12,7%



Hufvudstaden och Holmen anses som dotterbolag då Lundbergföretagen äger mer än 50% av rösterna och vidare kontrollerar de resten av företagen på listan. Lundbergföretagens grepp om Industrivärden gör att de har ett kraftigt tag om makten även över Handelsbanken, Sandvik och Skanska då Industrivärden också har stora kontrollposter över dessa bolag. Lundberg har därmed skapat sig en maktsfär som börjar närma sig Investor och Wallenbergarnas maktsfär. Ge Fredrik och hans döttrar några decennier till så skulle det inte förvåna mig om de har en större makt över Svensk industri än Investor.

Under året gjordes inga större investeringar förutom mindre köp i Handelsbanken, Indutrade och Skanska på totalt 957 miljoner kr vilket är ungefär lika mycket som den miljard som satsades inom den helägda fastighetsrörelsen. Utdelningarna från portföljbolagen finansierade praktiskt taget alla dessa investeringar så skulden höll sig ganska så snarlik mot 2017. Förvaltningskostnaderna uppgick till endast 40 miljoner kr vilket motsvarar 0,05% i förhållande till aktieportföljens värde vilket måste anses som extremt lågt med tanke på de flesta fonderna har en förvaltningsavgift på drygt 0,5-1%.

Lundbergföretagen kommer nog fortsätta att sakta men säkert fylla på med fler aktier i sina portföljbolag för att säkerställa makten i sfären vilket kanske många tycker är dåligt. Maktbolag brukar ju mest tänka på makten och inte på resultatet men här tycker jag ändå att de har lyckats skapa en riktigt bra totalavkastning under många år.

Jag läste någonstans att det har gått ut order till Lundbergföretagens alla portföljbolag att hålla igen med pengarna och inte dela ut allt för mycket till sina aktieägare. Det verkar alltså som att de kanske tror på lite sämre tider framöver och planerar att stärka sfärens finanser. Detta är något som jag tycker är riktigt bra och förnuftigt då det är alltid bra att ha starka finanser om en nedgång skulle komma. Blir det en kris kommer det såklart att bli väldigt svårt att göra nyemissioner så det är nog klokast att spara lite extra pengar i bolagen. Nu har ändå Lundbergföretagen så starka finanser att de skulle nog kunna finansiera sig igenom en större kris men bäst är såklart om portföljbolagen kan ta hans om sig själva. En annan förklaring kan också vara att de vill ha en krigskassa vid nästa nedgång och köpa på sig större kontrollandelar i portföljbolagen eller i kanske helt nya bolag.

Lundbergföretagen äger som sagt en stor del av Industrivärden och enligt ibindex.se värderas de båda med rabatt, Lundbergföretagen med 8,6% och Industrivärden med 16,7% rabatt. Detta innebär att man får dubbel rabatt när man köper Lundbergföretagen och detta i ett bolag som historiskt sett har gett en mycket bättre totalavkastning än vad Industrivärden själv har gett. För mig betyder detta att det är en självklarhet att köpa Lundbergföretagen istället för Industrivärden så framtida köp kommer därmed att ske i det första bolaget istället för det andra. Idag äger jag ganska mycket aktier i Industrivärden men i och med städningen av mina portföljer inför markköpet i Vietnam kommer jag troligen att sälja av en större mängd aktier i bolaget. Lundbergföretagen kommer jag dock att försöka behålla en del och fortsätta köpa fler aktier med mina månadsinsättningar. Med tiden kommer företaget nog att ta en större del av min framtida pensionsportfölj.

Vad tycker du om Lundbergföretagen?

Läs gärna mina tidigare inlägg om följande investmentbolag:
Creades
Öresund
Industrivärden

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Lundbergföretagen.


1 kommentar:

  1. Fin genomgång och fint bolag.

    Nackdelen är den låga utdelningen, orsakerna är bra men som utdelningsinvesterare är det viktigt för mig att få igång ränta på ränta.

    SvaraRadera