lördag 9 februari 2019

Industrivärdens bokslutsrapport 2018


Industrivärden är ett av mina större innehav både direkt och indirekt via mitt ägande av aktier i Lundbergföretagen. Bokslutet för 2018 kom ut för ett tag sedan men det är först nu som jag har hunnit gå igenom det.

Vi kan väl börja med det viktigaste och det är totalavkastningen (inklusive återinvesterad utdelning),  den blev minst sagt dålig och hamnade på -9% jämfört med jämförelse index som klarade sig bättre på -4%. -5 procentenheter mot index är inget bra resultat så 2018 kan anses vara ett "mellanår" för Industrivärden då de har lyckats få ett resultat på +2% mot index de senaste 10åren. Som långsiktig investerare är inte resultat under endast ett år som är viktigt utan hur de har lyckats prestera under många år - minst 10 år. De senaste 10 åren har Industrivärden gett en totalavkastning på 16% mot index 14% vilket bör anses vara helt ok för ett investmentbolag som kan anses tråkigt och säkert.

Industrivärden kan klassas som ett maktbolag där de äger stora ägarandelar i bolag som de tänker äga under mycket lång tid och nu när Lundberg har tagit ett hårt grepp om bolaget kan det även anses vara en del av Lundbergssfären. Enligt mig kommer det att innebära att Industrivärden kommer att göra färre investeringar och koncentrera sig på färre bolag men med större ägarandel. Bevis på detta kan vi klart och tydligt se i det senaste bokslutet. Hälften av aktierna i SSAB har sålts samt en stor del har sålt i ICA och resten kommer att säljas av i Maj. Kvar blir det en koncentration av 8st bolag och en klart lägre skuld i bolaget. Troligen kommer SSAB att säljas av med tiden och det mesta att investeras i de 7 kvarvarande bolagen.


Av de 7 bolagen äger Lundbergföretagen själv även aktier i 3 bolag, Handelsbanken, Skanska och Sandvik - kort och gott en maktssfär som byggts upp under många år och som fortsätter att växa sakta men säkert. Under 2018 har Industrivärden valt att köpa fler aktier i Handelsbanken, Sandvik och Volvo som idag har störst andel av portföljvärdet. Om detta är bra eller dåligt är svårt att säga men båda bolagen har gett en bättre totalavkastning än index så de verkar investera på rätt sätt.

Utdelningen tycker jag helt klart är viktig men viktigare är dock totalavkastningen över tiden (minst 10 år gäller för mig) och denna har som sagt varit helt godkänd. Industrivärdens utdelning är trots allt inte så dålig och de valde att öka utdelningen med 0,25kr till 5,75kr per aktie eller en direktavkastning på 3,1%.

Nu när min aktieportfölj står inför en enorm förändring har jag tagit beslut som ska prägla mina framtida investeringar till min förtida pension om drygt 20 år. Det första är att min nya aktieportfölj ska bestå till mestadels av investmentbolag och då ska såklart Industrivärden även vara en del av denna portfölj. Nu är det dock så att Lundbergföretagens portfölj består till drygt 18% av aktier i Industrivärden och då båda handlas just nu till rabatt kommer jag att handla Lundbergföretagen istället för Industrivärden. Rabatt på rabatt kan man ju inte säga nej till. Detta gäller så länge Lundbergföretagen handlas till rabatt, skulle det vända till premie kommer jag troligen att, enligt min strategi, börja sälja av och köpa andra investmentbolag, inklusive Industrivärden.

Enligt ibindex.se handlas Lundbergföretagen till drygt 7% rabatt och Industrivärden till drygt 14% rabatt så enligt min strategi kommer aktier i Lundbergföretagen att inhandlas istället för Industrivärden.

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar