söndag 10 februari 2019

Öresunds bokslutsrapport 2019

Detta inlägg är sponsrat av och innehåller annonslänkar från Avanza.


Öresund är ett av mina favorit investmentbolag och även ett av de bästa investmentbolagen när det gäller totalavkastning på väldigt långsikt. På 24 år har de lyckats ge en totalavkastning på hela 18% vilket måste anses vara riktigt bra speciellt med tanke på att vi under denna period har varit med om två enorma krascher - IT- (1999) och Finanskraschen. Qviberg verkar vara väldigt bra på att välja bolag att investera i och det skadar inte att de är väldigt generösa med sina utdelningar.

Totalavkastningen (inklusive återinvesterad utdelning) för 2019 blev 8,6% jämfört med -4,4% för index vilket är hela 13 procentenheter mer än index. Ett riktigt bra resultat för Öresund som visar att de återigen kan utklassa index.

Öresund har en ganska bred portfölj med bra riskfördelning där de två största innehaven Fabege och Bilia står för 27,7% av substansvärdet. Under året har de investerat i inte mindre än 15 olika bolag samt sålt aktier i 7 bolag vilket ändå måste anses som en ganska så aktiv förvaltning av portföljen. Öresund äger nästan uteslutande aktier i noterade bolag förutom ACNE som dock ska vara sålt men ännu inte avklarad. Efter denna försäljning kommer Öresund att ha en kassa på nästan 800 miljoner kr vilket bör innebära att fler köp kommer att kunna göras inom en snar framtid.

Öresund har alltid varit generösa med utdelning till sina aktieägare och de äger själva helst aktier i bolag som ger en sund utdelning tillbaks. 2018 valde de att dela ut aktier i Bilia och MQ istället för pengar men i år kommer det att bli en pung med pengar istället på 5,5kr per aktie. På kursen 131,4kr ligger direktavkastningen på 4,2% vilket ändå måste anses som riktigt bra för ett investmentbolag. Som vanligt kommer mina utdelningar att återinvesteras men kanske inte i samma bolag utan i det investmentbolag som jag för tillfället anses vara lågt värderat.

Mer information om Öresund hittar du hos Avanza. (annonslänk)

För någon dag sedan blev Öresund Bråsad (artikel i DI.se - tyvärr är artikeln låst så jag har inte läst den) som skriver att bolaget har haft en negativ avkastning de senaste 2 åren och kollar man på kursdiagrammet så stämmer detta då kursen låg på strax över 150kr för 2 år sedan. Jag tycker dock att 2 år är alldeles för liten tid att jämföra med då jag anser att investeringar i investmentbolag ska man göra kontinuerligt och under väldigt lång tid. De senaste 24 åren har totalavkastningen som sagt varit hela 18% per år vilket väldigt få investerare har lyckats åstadkomma så 2år är lite väl kort tid att analysera bolaget. 2018 har Öresund verkligen visat att de återigen kan utklassa index - med hela 13 procentenheter.

Min strategi tillåter ändå att jag säljer av aktier när aktiekursen ligger på en bit över substansvärdet samt köpa när aktiekursen ligger under substansvärdet och planen är att fortsätta med denna strategi som förhoppningsvis ska ge mig en högre avkastning än att bara köpa och behålla investmentbolagen på långsikt. Hade jag följt denna strategi från början hade jag haft en klart högre avkastning än vad jag hittills har fått för mina Öresund investeringar. I Augusti 2018 gjorde jag en försäljning av de Öresund aktier jag ägde på den tiden till en kurs av 148kr och började sedan att återigen köpa aktier när kursen låg strax över 130kr. Tiden vid försäljningen låg premien väldigt högt och det visade sig vara en bra timing att sälja av aktier och sedan när kursen gick ner under substansvärdet och gav en rabatt igen började jag sakta men säkert återigen köpa på mig aktier i Öresund.

Hatten av till Mats Qviberg för ett riktigt bra 2018 och som jag hoppas ska fortsätta ge oss aktieägare en rejäl överavkastning mot index.




Annons - Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Öresund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar