söndag 24 juni 2018

Sagt upp Netflix

Jag har under en längre tid haft ett Netflix abonnemang som egentligen startade som en gratis månad men som jag sedan lät vara. Jag tycker om att kolla på serier och film och hade jag haft mer fritid hade jag nog behållit abonnemanget. Som det ser ut nu är dock fritiden väldigt begränsad då mitt jobb och familjen tar mycket tid. Vid sidan av allt detta har jag även ett eget företag som också upptar rejält med tid. Netflix abonnemanget känns därmed mer och mer som en ganska onödig utgift då jag inte har tiden att sitta och se på det enorma utbudet som Netflix erbjuder.

Jag kommer dock inte bli helt fri från serier och filmer då jag får låna min brorsons Netflix abonnemang. I och med avslutet av Netflix kommer jag att spara in 109kr/månad eller 1308kr på ett år och denna slant kommer jag att sätta in i aktiedepån istället för att förhoppningsvis förränta sig till en fin summa pengar lagom till pensionen. Använder vi oss av Stefans sparkalkylator så kan man se att 109kr/månad i 20år med 8% avkastning/år skulle ge en summa på ca 53000kr. Inte dåligt för en sådan liten summa pengar.

Min budget ser nu ut som nedan


Inkomster2100021000
Hyra−6550−6550
El−400−350
Försäkring−155−155
Mobilabonnemang−598−598
Busskort−860−725
Radiotjänst −195−195
Mat−5000−5000
Nöjen−2000−2000
Netflix −1090
Övrigt−1000−1000
Totala kostnader−16867−16573
Kvar41334427

Jag har aldrig varit superstrikt med att följa budgeten punkt till pricka utan detta är mer ett sätt att se vart alla pengarna tar vägen och försöka hitta sätt att hålla nere kostnaderna.

Mina små förändringar börjar ge synbar resultat och just nu visar budgeten +4427kr varav 4109kr ska skickas till aktiedepån varje månad. Jag tycker dock att det måste finnas mer att göra för att sänka mina kostnader men framför allt att öka mina intäkter. Jag kommer att framöver skriva mycket mer om min jakt på att sänka mina kostnader och hitta nya inkomster. Det finns säkert mycket som jag inte har hittat där ute så jag vore jätte tacksam om du som läsare kanske kan ge lite tips genom att lägga en kommentar längre ner på sidan.

 Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar