lördag 9 mars 2019

Presentation av MiljonMåls Pensionfond

Nu är praktiskt taget allt på mina Nordnet konton sålt för att finansiera markköpet i Vietnam och med detta inlägg tänkte jag presentera min nya plan att skapa en egen "Pensionsfond" som ska ha minimala kostnader och vara väldigt långsiktig.




Just nu väger Lundbergföretagen och Investor tyngst i portföljen och det är mest pga att de idag värderas med rabatt. Investor kommer jag nog ta det lite lugnt med medan Lundbergföretagen kommer jag att fortsätta öka i så länge de värderas till rabatt mot substansvärdet.


Jag skulle gärna vilja köpa Latour och mer i Öresund men de värderas just nu med premie så jag väntar lite otåligt på att få trycka på köpknappen.

Pensionsfonden ska endast innehålla investmentbolag som ska ägas på långsikt men jag börjar sälja av när de börjar värderas med en lite för hög premie. Köp gör jag helst med rabatt så bolagen kommer nog att väga lite olika från tid till tid.

Jag väljer att kalla portföljen för pensionsfond för att markera för mig och familjen att pengarna är öronmärkta för pensionen och planen är att kunna gå i pension när jag är 60 år vilket är drygt 20 år dit. Alla utdelningar ska såklart återinvesteras för att låta ränta på ränta effekten ha sin gång.

Varför väljer jag inte en vanlig fond?

Många undrar kanske varför jag inte väljer att investera i vanliga fonder och svaret är kort och gott att jag vill slippa alla fondavgifter och själv kunna välja hur bolagen ska väga i portföljen. Vidare slipper jag även courtage avgifterna genom att investera genom Avanza och Degiro som erbjuder gratis courtage upp till ett visst värde.

Jag kommer även att vara lite mer aktiv genom att köpa och sälja av när bolagen värderas med rabatt respektive premie. Arbitrage affärer kommer också att ske när det blir större prisskillnader mellan A och B aktierna i Investor. Genom att ha courtagefri handel så kommer det att sparas ännu mer pengar.

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar