onsdag 5 juni 2019

Industrivärden fyller 75 år

Idag fick jag hem jubileumsboken från investmentbolaget Industrivärden som i år fyller 75 år, 1944-2019. Det är en fin liten bok som kanske kunde ha innehållit lite mer information men detta blir ändå en självklar bok att behålla under många år som ett minne för framtiden.

Jag fick nys om att boken gick att beställa på deras hemsidan genom en tweet från @therealpetrusko och jag vill ge ett stort tack till Petrusko då det visar sig att jag hann precis beställa boken innan det inte gick något mer.

Industrivärden har omstöpts flera gånger från att vara rent investmentbolag till att äga även onoterade innehav till att återigen vara ett rent investmentbolag med ett fåtal innehav i sin aktieportfölj. Med Fredrik Lundberg i rodret kommer Industrivärden troligen att försöka öka makten i de innehav de redan har och eventuellt i framtiden ta in något enstaka nytt. Detta är en strategi som har visat sig vara riktigt bra bara investmentbolagen äger aktier i rätt bolag och här har Lundberg varit lysande på att hitta bolag som ger en sakta men säker avkastning genom många år. Lundbergföretagen har faktiskt lyckats klart bättre än Industrivärden de senaste decennierna så detta kan kanske även bli en lyckad strategi för Industrivärden.


Industrivärden har haft en riktigt bra totalavkastning genom åren och CAGR ligger på 13,8% mot 12,6% för avkastningsindex (SIXRX) under dessa 75 år. Läser man detta kanske man tycker att det är väl ändå inte så mycket - bara 1,2% mer än index. Denna lilla skillnad blir dock enormt stor om man drar ut det på alla dessa 75 år. Hade du investerat 100 kr i Industrivärden 1945 hade du idag ett värde på 1360 000 kr om du återinvesterat alla utdelningar men hade du istället följt index hade du endast haft 620 000 kr. Alltså mer än dubbelt så mycket bara på grund av en ynka procent och förklaringen till detta är ränta på ränta effekten som över många år får en enorm hävstång.

Det gäller alltså att inte ha bråttom med aktieinvesteringar utan låt ränta på ränta effekten ha sin gång och med tiden borde man ha en smärre förmögenhet.

Industrivärden är ett bolag jag verkligen tycker om och som jag anser självklart ska finnas med i en långsiktig portfölj. Jag är dock lite mer aktiv i min investmentbolagsportfölj (eller Pensionsfonden) och äger därför istället Lundbergföretagen. Lundbergföretagen är storägare i Industrivärden och dess portfölj består idag till ca 18% av aktier i Industrivärden. Tills nyligen kunde jag köpa aktier i Lundbergföretagen med en helt ok rabatt mot substansvärdet samtidigt som rabatten för Industrivärden också var hög och därmed fick jag en rabatt på rabatt och dubbelrabatt är inget jag tackar nej till.

Enligt Ibindex.se är dock rabatten för Lundbergföretagen nästan utraderad idag och jag har börjat sälja av lite enstaka aktier som jag tänker köpa tillbaks när rabatten blir större igen. Går aktiekursen för Lundbergföretagen upp till en större premievärdering kommer jag troligen att börja köpa aktier i Industrivärden istället.

Äger du aktier i Industrivärden?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul med boken, jag missade det tyvärr :) Det är verkligen fascinerande hur en till synes liten skillnad i avkastning kan påverka avkastningen på lång sikt.

    Jag äger inte aktier direkt i Industrivärden, men äger indirekt via Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

    //The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jo verkligen, På långsikt blir det en rejäl skillnad.

      Radera