tisdag 27 augusti 2019

Lundbergs kvartalsrapport


Idag kom Lundbergföretagens kvartalsrapport för första halvåret och som vanligt var det en stabil och fin rapport. Vissa tycker nog att rapporterna från Lundbergs är lite väl tråkiga men det är det jag tycker mest om - en stabil avkastning med lägre risk.

Inte mycket har hänt i rörelsen utan den puffar på som vanligt men en sak jag kan se av rapporten är att Fredrik Lundberg har valt att dra ner på skulden och detta ganska rejält. Under första halvåret har de räntebärande skulderna gått ner med 1121 miljoner kr och uppgår nu till endast 4441 miljoner kr. En minskning med hela 20% på ett halvår. Skulden i förhållande till alla tillgångar (aktier och fastigheter) ligger nu på låga 5% och jag misstänker att detta är ett sätt för Lundbergs att få upp en buffert inför framtida köptillfällen.

Under första halvåret investerade Lundbergs gigantiska 15 miljoner kr i fler Husqvarna aktier vilket är knappt hälften av vad de fick i utdelning från Husqvarna i år. Man kan lugnt säga att de har tagit det rejält försiktigt med köpen den senaste tiden. Efter rapportperioden har de dock köpt 3 miljoner aktier i Handelsbanken A för drygt 268 miljoner kr så helt på latsidan har de inte varit. Detta är ändå små summor jämfört med substansvärdet och de utdelningar (1823 miljoner kr) som Lundbergs har fått från sina bolag.

Jag anser att Lundbergföretagen är ett av de bättre investmentbolagen på Stockholms börsen och som med sin långsiktighet har lyckats skapa enorma värden för sina aktieägare. Detta är en aktie som man likt Investor borde kunna köpa och lägga in i byrålådan, men det passar inte till 100% i min strategi. Min investeringsstrategi tillåter att jag säljer av investmentbolag som börjar värderas med en större premie och det är detta som har hänt med Lundbergs den senaste tiden. Idag värderas Lundbergföretagen med en premie på 7,5% enligt www.ibindex.se och det tycker jag är lite i högsta laget.

De senaste månaderna har jag sålt av stora delar av mitt innehav i Lundbergföretagen och istället börjat köpa de underliggande företagen. Idag sålde jag 2 till och har tidigare bla köpt Handelsbanken, Indutrade, Hufvudstaden och Holmen. Just nu ligger en köporder på fler Handelsbanken aktier men köpkursen ligger lite lägre än senaste avslut så vi får se om det blir något köp idag.

Vad tycker du om Lundbergföretagen?

MiljonMåls mål och strategier

Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej! Lite off topic men vad använder du för tema på din blogg? Väldigt fint och lättanvänt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsguden!

      Ursäkta det långa dröjsmålet. Jag använder mig av temat Eterisk från Blogger.

      Radera