söndag 12 mars 2017

Garpco

Jag har under en tid läst om Spiltan och Alternativa aktiemarknaden (AA) för att hitta nya långsiktiga investeringar. De flesta bolagen i AA är antingen högt värderade eller har inga vinster alls men jag tror mig ha hittat ett guldkorn - Garpco.

Garpco

Jag skulle kalla Garpco för ett mindre konglomerat inom tillverkningsindustrin som växer både organiskt och via förvärv. De har växt med vinst sedan 2003 (så långt bak jag kunnat se) och verkar vara ett stabilt och välskött bolag. Spiltan äger idag runt 10% vilket jag tycker utökar stabiliteten och långsiktigheten i bolaget.

2016 blev ett nytt rekordår med en omsättningsökning på 16% till 328 miljoner kr och en fördubbling av resultatet efter skatt till 19,6 miljoner kr eller 21,6 kr/aktie. Med tanke på att kursen var senast 150kr så är detta ett extremt lågt värderat företag och med resultatet för 2016 handlas nu aktien med ett P/E-tal på endast 7.

Styrelsen föreslår en utdelning på hela 12kr/aktie (varav 3,5kr är en extra utdelning) och detta innebär en direktavkastning på hela 8% för ett växande industriföretag.

Kruxet med detta bolag är såklart att det inte är börsnoterat utan den går bara att handla under en handelsperiod på några få dagar varje månad till en fastställd kurs. Detta är såklart en väldigt dålig aktie för kortsikta aktieägare men är man långsiktig så borde det bli en bra investering. Det finns ju alltid förhoppningen att de kanske väljer börsnotera företaget om något år och då borde värderingen skjuta upp i höjden.

Länk till Garpco.

Info om Garpco från AA:

"Garpco AB är ett holdingbolag och är moderbolag i Garpcokoncernen. Bolagets affärsidé är att förvärva, utveckla och långsiktigt äga mindre och medelstora företag. Expansionen sker genom utveckling av och organisk tillväxt i dotterbolagen samt förvärv av företag som passar in i gruppens koncept. En stor del av Garpcos affärsidé är att förse tillverkningsindustrin med komponenter, verktyg och förnödenheter, antingen genom produktion eller genom handelsföretag."

Slutsats

Nyckeltalen för bolaget ser riktigt bra ut med lågt P/E-tal och hög direktavkastning. Vi får se vad aktiekursen kommer att ligga på i slutet av nästa vecka och min förhoppning är att den ligger kvar runt 150kr. Vid 150kr är aktien enligt mig verkligen köpvärd på långsikt och jag kommer då troligen göra ett köp på en aktiepost. Om det blir ett köp kommer jag nog behålla aktien under många år framöver och förhoppningsvis fortsätter de att dela ut bra med pengar som kan användas till andra investeringar.

Spiltan

Jag håller även på att kalkylera om jag ska köpa några aktier i Spiltan också. Bolaget värderas långt under substansvärde och har för inte så länge sedan sålt en del av deras innehav i Paradox vilket frigör kapital till fler investeringar i onoterade bolag. Ett köp i Spiltan innebär nog ett köp med livstids behållning. Den stora övervikten av Paradox i substansvärdet är såklart en risk men på lång sikt tror jag nog att Spiltan ska kunna hitta nya bolag som kan ge fantastisk avkastning.

Vad tycker du om Garpco och Spital? Är de värda en investering?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger inga aktier i Garpco eller Spiltan när detta skrivs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar