tisdag 14 mars 2017

Första trading i Pegroco Invest

Jag har tidigare lagt till en extra strategi till min preferensaktie portfölj där jag tillåter trading av aktierna. Tanken är att då jag andå ska äga aktierna under lång tid så kan jag även trada aktierna då och då. Preferensaktier har en tendens att inte röra sig så mycket och ex. Pegroco Invest har en tendens att röra sig upp och ned några kronor strax över 100kr.

I Januari köpte jag på mig aktier under två omgångar för totalt 7353 kr inkl. courtage (GAV ca 105kr) och igår sålde jag dessa för 7803 kr eller 111,75kr/st och fick en realiserad vinst på 450kr. Det är kanske inte världens största vinst men med tanke på att jag endast hade aktierna i ca 1,5 månader är det procentuellt sett en fin vinst på ca 6,1% eller räknat som som årsavkastning så blir det hela 49%. Nu räknar jag dock inte med att det blir lika bra vinst varje gång men 6,1% avkastning på 1,5 månader tycker jag är helt klart godkänt och att trada aktierna tillsammans med utdelningar borde kunna ge ett bättre resultat än att bara ligga still.

Genom att jag försöker trada preferensaktier kan det betyda att jag inte behöver belåna portföljen lika mycket för att nå mitt mål om 9-10% direktavkastning/realiserade vinster. Belåningen kan istället användas när det blir ett bra köpläge eller när många köpordrar realiseras samtidigt. På detta sätt drar jag ner risken om/när värdet på preferensaktierna går ner samtidigt som räntan på lånet går upp.

Mer info om Pegroco Invest hos Avanza. (Adlink)

Just nu har jag en aktiv köporder för Pegroco Invest på 103,5kr men jag kan tänka mig köp en post aktier redan vid 105 för att sedan sälja igen strax över 110kr. Jag har en bunt köp och sälj ordrar uppe så att jag slipper hålla koll så mycket.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag är just nu inga preferensaktier i Pegroco Invest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar