tisdag 21 februari 2017

Extra strategi till Preferensaktie portföljen

Mina investeringar i min preferensaktie portfölj följer plan och hela mitt kapital är redan investerat. Vidare ligger jag just nu även inne med 15000kr på krediten med planen att öka detta till minst 40000kr för att få hävstångseffekten så som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Under Januari och Februari har jag kollat upp aktiekurserna för de olika preferensaktierna och jag kan konstatera att många av aktierna rör sig hela tiden upp och ned en aning. Rörelserna är inte stora men jag tycker mig kunna se att man med någon månads investering kan tjäna drygt 5% genom att trada aktierna. Egentligen är jag för väldigt långsiktiga investeringar men mönstret verkar finnas där och om man kan tajma dessa försäljningar och köp innan utdelningarna så borde jag kunna få upp avkastningen avsevärt.

Då grundtanken är att få utdelningarna och äga på långsikt gör det inget om jag blir "sittandes" med ett innehav. Går det upp en bit säljer jag av ex. hälften av aktierna och köper sedan tillbaks när aktien har gått ner igen. Skulle aktierna gå ner rejält får jag såklart ett läge att köpa på mig fler och vänta ut nästa uppgång. Tar detta några år så är det inga som helst problem bara jag får utdelningarna varje kvartal.

Personligen tycker jag att det känns säkrare att trada i aktierna som jag ändå har tänkt äga under många år och därmed förhoppningsvis öka avkastningen markant mot vad bara utdelningarna skulle ge. Jag har redan börjat lägga lite köp och sälj order och jag tänker följa upp och se hur det går. Går det bra kommer jag troligen att utöka med mer kapital att trada med.y

Vad tycker du om denna nya tilläggsstrategin?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar