söndag 5 februari 2017

Veckorapport V. 5 Fingerprint Cards stort sänke

Vecka 5 fick två stora besvikelser iform av Fingerprint Cards och Novo Nordisk som gick ner rejält under veckan. Novo Nordisk kom med en ganska så dålig rapport och gick ner med 6,5% under veckan men Fingerprint Cards trumpade detta med en nedgång på ca 10%. Just nu ligger jag värdemässigt back 1231kr på Novo Nordisk och 3604kr back för Fingerprint Cards vilket såklart inte är någon rolig läsning. Jag hoppas på en rekyl uppåt under nästa vecka.

Fingerprint Cards

Fingerprint Cards gav en rapport som visar fortsatt nedgång i omsättningstillväxten men bjöd även på det som många av oss utdelningsjägare velat ha haft och det är en utdelning för första gången. Totalt 2 kr kommer de att dela ut vilket med dagens kurs ger en direktavkastning på 3,9%. De köpte även upp ett nytt företag inom irisscanning, Delta ID, för 1 miljard kronor och det kan nog tyckas vara ett väldigt högt pris för ett företag som endast omsätter några dollar. Men det verkar som att VD:n har stora planer med förvärvet och kommer att snabbt erbjuda sina många kunder Delta IDs produkter och även påbörja utvecklingsarbete för att kombinera ihop de båda företagens teknologier. Ett förvärv för framiden som lär ta tid innan vi får skörda några eventuella framgångar men sköter de allt rätt så kan detta bli en stor framtida marknad för Fingerprint Cards.

Insiderhandeln har varit låg men den 3:e februari ökade stryrelseledamoten Michael Hallén sitt innehav i bolaget med 3000st eller med 200% då han tidigare ägt 1500st. Det är alltid positivt när en insider köper på sig aktier men jag skulle gärna vilja se fler insiders köpa på sig aktier på denna låga nivå.

Jag läste också idag en oroväckande artikel hos Avanza att blankarna har börjat öka sin innehav igen och totalt är 12,4% av kapitalet i Fingerprint Cards idag blankat. Oroväckande då jag tycker att kursen idag är extremt lågt men det verkar ändå inte som att det finns någon botten i denna långa och branta nedgång. Idag är Fingerprint Cards mitt 3:e största innehav i min aktieportfölj och jag kommer därmed troligen inte att utöka med fler aktier utan får vänta och se hur det går. För mig är detta ett kortsiktigt innehav men jag kan tänka mig att behålla aktien i några månader till eller upp till 1 år.

Resten av portföljen gick ganska så bra under veckan med uppgångar för Electra Sweden AB och H&M.

Preferensaktie portföljen

Mitt stora projekt inom preferensaktier fortskrider enligt plan och belåningen ligger just nu på 6453kr med målet om att nå ca 40000kr i belåning inom de närmaste månaderna. Portföljen ligger på totalt 217kr plus och inom några dagar väntas de första utdelningarna komma in och det är då vi börjar se den verkliga snöbollseffekten med ränta på ränta.

Planer inför nästa vecka

Planen är att fortsätta fylla på preferensaktie portföljen då jag fortfarande har pengar att investera. Den vanliga aktieportföljen har tyvärr inte så mycket likvid kvar så där kommer jag nog bara vänta och se vad som händer.

Hur gick din vecka?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Fingerprint Cards AB, Electra Sweden AB, H&M, Novo Nordisk.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar