söndag 19 februari 2017

Veckorapport V.7 mer Catena Media

Vecka 7 blev en ganska intensiv vecka med både några sälj och några köp. Jag började veckan med knappt inga pengar på kontot och jag ville samtidigt investera mer i Catena Media som skulle ge ut sitt årsbokslut under veckan. Jag bestämde mig därmed att sälja 2 av mina innehav då jag tror att jag kommer att få en mycket högre total avkastning med Catena Media.

Försäljningar
För att kunna finansiera mina köp i Catena Media sålde jag hela mitt innehav i Bosjö Fastigheter och gjorde en exitvinst på 37kr + att jag fick 119kr i utdelningen vid årsskiftet. Vidare sålde jag mina preferensaktier i Volati då jag redan ägde dessa i min preferensaktie portfölj. Volati investeringen gav mig en exitvinst på hela 2kr och en utdelning på 40kr. Totalt inga stora vinster men ganska bra med tanke på att jag bara ägt dem i ca 2 månader och det inte var några stora investeringar.

Catena Media
Catena Medias årsbokslut kom ut den 14:e och jag skrev ett inlägg om det här. Jag tyckte det var en riktigt bra rapport och jag blev lite förbryllad varför kursen gick ner så mycket. Jag tog då lite drastiska beslut och sålde Bosjö Fastigheter enligt ovan och köpte på mig Catena Media i omgångar. Hittills visar det sig ha varit ett bra beslut då mitt köp av 80st aktier för drygt 8000kr har gett mig en orealiserad vinst på 669kr men jag tror att aktien har mycket mer att ge.

Mer info om Catena Media hos Avanza. (Adlink)

Philly Shipyard
Philly Shipyard gav också ut sin rapport i slutet av veckan och jag tyckte den visar ett företag som ger bra vinster och har en stor kassa och enorm orderbok på drygt 700 miljoner USDollar. De beslutade att dela ut 0,25 USD per aktie kvartalet eller ca 2 NOK per aktie men tyvärr ingen extra utdelning som de tidigare sagt att de skulle besluta om vid bokslutet. De vill tydligen se hur det går med ett par orderförhandlingar innan de bestämmer sig och det tycker jag såklart är sunt för företaget. Skulle de få dessa ordrar så bör företaget nog kunna dela ut långt mycket mer som en extra utdelning under året.

8 NOK per aktie i år är dock inte några småpotatisar då kursen ligger idag på 65 NOK vilket ger en direktavkastning på hela 12,3%. Jag valde såklart att fylla på mer fler aktier och äger idag 80st aktier med ett GAV på 67,14 NOK. Skulle kursen gå ner mer så kommer jag troligen att öka mer fler aktier då jag anser att aktien är extremt undervärderad och medan jag väntar på en uppvärdering får jag en väldigt hög utdelning tillsammans med förhoppningen om en större extra utdelningen under året.

Mer info om Philly Shipyard hos Avanza. (Adlink)

Övriga aktier
Evolution Gaming fortsatte uppåt under veckan medan Fingerprint Cards gick tyvärr ner igen. För övriga aktier var det ganska still.

Preferensaktie portföljen
Jag fyllde på med 15st Akelius preferensaktier i portföljen till ett värde av 4541kr men nu har de flesta preferensaktierna gått upp en del sen jag startade mina köp. Jag kommer troligen vänta tills det blir en dipp på någon av aktierna och fylla på när jag hittar några bra nivåer.

Preferensaktie portföljen ligger just nu på 2842kr på plus inklusive utdelningarna då de flesta preferensaktierna har gått upp de senaste veckorna. Detta är såklart alltid roligt men helst vill jag att några aktier går ner i värde så att jag kan köpa på mig lite på lägre nivåer. Jag har ju fortfarande 25000kr att investera av de pengar som jag kan låna upp via Nordnets knockout lån.

Mer info om Akelius preferens hos Avanza. (Adlink)

Planer inför nästa vecka
Just nu har jag väldigt lite kapital i portföljen så det blir nog inte så många köp under veckan förrän nästa insättning kommer. Det ska dock bli intressant och se hur det går för Catena media och Evolution gaming då jag tror att de borde kunna fortsätta uppåt under veckan. Självklart hoppas jag på att Fingerprint Cards ska gå upp så att jag hamnar på plus igen.

Provide IT kommer med sin rapport den 23:e och jag hoppas att den kommer att visa på fina siffror så att jag äntligen kan komma på plus för denna investering. Jag tycker att företaget har hittills visat fin omsättnings- och vinsttillväxt och jag räknar med att de kommer att forsätta med det i denna rapport också. Kanske kan de gå in lite mer om vad de ska göra med sina stora kassa då jag hoppas på att de snart kan hitta ett bra och billigt förvärv att lägga vantarna på.

Hur gick veckan för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Fingerprint Cards AB, Provide IT, Catena Media, Evolution Gaming, Philly Shipyard, Akelius preferens, Volati preferens.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar