tisdag 14 februari 2017

Årsbokslut Catena media

Årsbokslutet för Catena media kom för någon timme sedan och det var minst sagt trevligt att läsa.  Omsättningen gick upp med 108% under kvartal 4 och resultatet nära dubblade.  Företaget visat en rasande tillväxt med många fina förvärv men även organiskt.

Under kvartalet köpte de på sig 2 bolag i USA och börjar nu verkligen bli ett världsomspännande företag med verksamhet i flera kontinenter. Ska bli riktigt kul att få följa med dem i denna supersnabb tillväxt.

2016 ökade omsättningen med hela 168% och resultatet mer än fördubblade till 21 miljoner Euro. Vinst per aktie blev 0,319 euro eller 3,02kr per aktie. Värt att notera att flera engångsposter ingår i denna summa samt att bolaget har anställt en mängd ny personal för att kunna expandera minst lika snabbt under 2017. P/E-talet blir 34,8 vid en kurs på 105kr och det kan nog tyckas lite högt men då måste man ha i åtanke att detta är ett extremt snabbväxande företag där jag räknar med att resultatet blir mycket högre nästa år.

Antalet nya kunder ökade med 195% till 204633 st och för det mesta får Catena media livstids provision på de intäkter spelbolagen får för dessa kunder.  Tillsammans med allt fler kunder innebär detta med största sannolikhet en mycket hög tillväxt och fina vinster framöver.

De senaste dagarna har jag köpt på mig aktier och har nu ca 5000kr investerat i företaget. Jag hade velat köpa fler aktier men min likviditet har varit väldigt låg.

Med denna rapport tycker jag att vi borde se en rejäl uppgång för aktien under dagen men jag har ju haft fel förr så vi får se hur det går.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Catena media.

Bild från Pixabay.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar