söndag 5 februari 2017

Philly Shipyard - Nytt innehav

Philly Shipyard logo
Den 30:e Januari köpte jag på mig en liten post bestående av 30st aktier i Philly Shipyard för 69kr/st. Denna aktie hoppar dagligen upp och ned drygt 5% så jag har även lagt en köporder på fler aktier vid 65kr per aktie.

Philly Shipyard är ett Norsk företag som dock endast har varv verksamhet i USA och bygger fartyg för den inhemska Amerikanska marknaden. Under "the Jones Act" så måste alla fartyg som levererar inom Amerikanska farvatten vara byggda i USA vilket gör att företaget har en ganska stabil orderingång och ger fina vinster utan att behöva oroa sig för utländska varvs konkurrens. De har idag drygt 50% av "Jones Act" marknaden. Företaget är ganska svårt att värdera då de endast redovisar intäkter, kostnader och vinster när ett fartyg levereras, därför kan intäkter och resultat variera kraftfullt mellan kvartalen. De redovisar även i USD vilket komplicerar uträkningarna en aning extra.

U.S. coastwise law, commonly referred to as the Jones Act, requires all commercial vessels transporting merchandise between ports in the United States to be built in the United States, owned, operated and manned by U.S. citizens and registered under the U.S. flag. The Jones Act market encompasses all water-borne transportation between U.S. ports, including between the mainland U.S. and non-contiguous areas of Alaska, Hawaii and Puerto Rico, as well as shuttle tankers in the Gulf of Mexico.
Källa: Philly Shipyards årsredovisning 2015

Kursen ligger idag på 71 NOK men pendlar som sagt ganska mycket, kanske kan det vara ett läge att trada lite när man ändå har tänkt äga aktierna under en lång tid. Philly Shipyard ger varje kvartal en udelning på USD 0,25 eller ca 2 NOK per aktie vilket per år är hela 8 NOK. Detta ger en riktigt hög direktavkastning på 11,3% men företaget ger inte bara normala utdelningar. Under 2016 gav de även 2st extra utdelning på totalt 53,17 NOK per aktie eller drygt 75% av dagens aktiekurs och de skrev i tredje kvartalets rapport att de även planerar att ge en extra utdelning under första kvartalet 2017. Mer om detta får vi reda på när årsrapporten kommer ut den 17:e Februari.

Bolaget har just nu 2st kontrakt på att bygga totalt 6st fartyg och den sista leveransen beräknas ske första kvartalet 2019 med totalt ordervärde på ca USD 921 miljoner. Man kan alltså se att verksamheten har order som sträcker sig ända till början av 2019 och under åren som kommer lär de kunna få in fler kontrakt. Jag tycker att det ser riktigt bra just nu för företaget och räknar med att de kommer att kunna leverera höga resultat under de närmaste åren och fina extra utdelningar då och då.

Resultaten är som sagt väldigt svårt att kalkylera men de första 9 månaderna gjorde de ett resultat på 13,1 NOK per aktie mot 11,8 NOK under hela 2015 men jag räknar med att årsrapporten för 2016 kommer att visa ett högre resultat. Vi får ser hur året har gått den 17:e när rapporten kommer ut.

Jag äger bolaget på långsikt men kan även tänka mig trada lite i bolaget då den har snabba ryck upp och ned och aktien känns väldigt billig på dessa nivåer.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard.

Bildkälla: http://www.phillyshipyard.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar