onsdag 1 februari 2017

Månadsrapport Januari 2017

Första månaden för 2017 är nu avklarad och det var en minst sagt turbulent månad med flera upp och nedgångar i innehaven. Jag började min plan med att skapa en preferensaktie portfölj och under månaden har jag lyckats investera alla 102000kr som sattes in i portföljen och även börjat gå in en aning på belåningsdelen. Denna portfölj ska ge mig stabila utdelningar tillsammans med en hävstångseffekt från belåningen på ca 9% och dessa utdelningar ska såklart återinvesteras i nya preferensaktier vilket med tiden kommer att förhoppningsvis ge en riktigt bra värdeutveckling.

Resultat Januari
Kapitalförsäkring: 126.149 kr
Depåkonto: 13.358 kr
Preferensaktier ISK: 105.134 kr
Belåning ISK: -3.763 kr
Totalt portföljvärde: 240.878 kr

Likvider bankkonton: 133.865 kr
Toborrow: 46.604 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 431.383 kr

Insättning Januari: 106.000 kr
Total insättning: 237.630 kr
Utdelning Januari: 0 kr
Utdelning 2017: 0 kr

Det blev en total uppgång under Januari månad och totalt värde gick upp från 420.371 kr till 431.383 kr eller +11.012 kr. Denna uppgång kom dock tyvärr inte p.g.a. portföljerna utan från ökat sparande från lönen.

Sänken denna månad har helt klart varit Fingerprint Cards där jag just nu ligger back på drygt 2800kr men även Betsson och H&M gick ner ganska mycket denna månad och detta är självklart inte så roligt att se. Betsson och H&M är dock långsiktiga innehav som jag inte har några problem med att de går ner ibland och under månaden köpte jag på mig fler Betsson aktier för att sänka mitt GAV. Fingerprint Cards tänker jag vänta ut och se hur årsrapporten ser ut imorgon.

Nästa månad borde utdelningarna börja komma in från bla Akelius preferens, SAS preferens och Volati preferens och därmed börjar mina passiva inkomster börja hjälpa till att bygga upp portföljen. Det är utdelningarna som jag är mest intresserad av då dessa ska finansiera min förtida pension till minst hälften och det är utdelningarna som kommer att få ränta på ränta effekten att verkligen ta fart. Februari kommer därmed att bli extra rolig med flera utdelningar och förhoppningsvis ett högre total värde.

Kapitalförsäkringen Januari 2017
Preferensaktieportföljen ISK 2017

Sonens portfölj

Min son föddes för lite mer än 4 månader sedan och jag bestämde mig lång innan han föddes att min hälft av barnbidraget skulle gå in i en kapitalförsäkring samt de presenter har får i form av pengar de första par åren. Jag har dock lagt allt i mitt namn så att jag kan bestämma när han får ta del av pengarna men min förhoppning är att han också får upp ett intresse för sparande och investeringar. Om jag kan se att han kan sköta om sina egna pengar så kommer jag nog att överföra allt till honom till hans 18-års dag. Om inte så kommer jag att förvalta pengarna åt honom och ge dem när han ex. vill ha en insats för att köpa ett hus, ta körkort, studera mm.

Som sagt är han nu strax över 4 månader och har redan en portfölj värd 4162 kr och detta är en summa som jag räknar med kommer att öka mångfalt under årens gång.


Hur gick Januari för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar