torsdag 22 december 2016

Planer på en Preferens aktie portfölj

Jag har fortfarande en summa pengar på lite olika bankkonton och det känns ärligt talat väldigt dumt att ha pengar hos banken som knappt inte ger någon ränta. Jag har den senaste månaden försökt hitta alternativ som ger en klart högre ränta.

Tidigare har jag skrivit om preferens aktier och mitt intresse har bara ökat för detta aktieslag. De flesta preferens aktierna ger idag ca 6-10% i direktavkastning där de mest säkra företagen håller sig runt 7%. 7% är såklart bra mycket mer än de 0% som jag idag får från banken men mitt mål är dock att få närmare 10%.

För att uppnå 10% i direktavkastning tänker jag använda mig av knockout lånet hos Nordnet som erbjuder lån med endast 1% i ränta. Min plan är alltså att belåna preferens aktierna för för att få en hävstångseffekt och få upp direktavkastningen till mellan 9 och 10%. Nordnet har dock ganska strikta regler på hur mycket man får låna och beroende på vilken aktie man väljer får man olika belångingsvärde. Ex. Balder preferens har 80% belångingsvärde medan SAS preferens bara har 30%. Detta gör att jag måste välja en portfölj som till största delen består av mer stabila företag och där Nordnet anser risken som lägre. Egentligen väldigt bra för att få ner risken i portföljen och inte frestas av att investera i de mer riskfyllda företagen.



Tanken är att sätta in 100000kr i ett nytt ISK-konto och fördela med nedanstående preferens aktier. Första procent talet anger den ungefärliga direktavkastningen, den andra anger belångingsvärdet och den andra anger dess tänkta andel i portföljen.

Balder 6,4%, 80%, 15%
Klövern 6,9%, 70%, 15%
Hemfosa 6.6%, 70%, 15%
Akelius 6,8%, 50%, 15%
Corem 7,2%, 50%, 15%
SAS 9,7%, 30%, 10%
Pegroco 9,1%, 10%, 5%
Volati 7,3%, 20%, 5%
Amasten 7,4%, 40%, 5%

Nordnet regler för knockout lånet innebär att inget innehav får väga mer än 20% av portföljens värde och att max 40% av belångingsvärdet får användas. När man dock har köpt aktier för det belopp man har lånat kan man belåna även de nya aktierna och så vidare. Detta gör att det är svårt att beräkna hur mycket jag kan belåna portföljen men jag siktar på 40% - 50%.

Utöver startbeloppet på 100000kr tänkte jag eventuellt även lägga till en månadsinbetalning på 2000kr för att verkligen få igång utdelnings maskinen. Denna portfölj är tänkt att drivas vid sidan av min vanliga aktieportfölj i minst ett år så att jag enkelt kan se hur det har gått. Går det bra kommer jag troligen fortsätta flera år framåt.

Risker / nackdelar

Högre avkastning är nästan alltid synonymt med högre risk speciellt då värdet på preferens aktierna kan gå ner och därmed även belångingsvärdet. Vid en sådan situation skulle jag troligen bli tvungen att lägga in mer pengar, återbetala lån med utdelningarna eller tom börja sälja av aktierna.

Jag kan inte få större utdelning än det som gäller idag då denna är förutbestämd och jag kan därmed inte ta del om det skulle gå mycket bättre för företaget.

Högre reporänta kommer troligen att sänka värdet på preferens aktierna men är man långsiktig så borde inte detta vara ett problem. Det är ju den kontinuerliga utdelningen som jag vill ha.

Fördelar

Preferens aktier har en förutbestämd utdelning som för det mesta delas ut per kvartal och denna utdelning har även förtur mot stamaktierna. Väljer företaget att skippa utdelningen för preferens aktierna måste de även betala ränta på de innestående medel.

Går företaget i konkurs har preferens aktierna förtur gentemot stamaktierna och i de flesta fall får man då ut upp till inlösenpriset om det finns medel kvar i bolaget.

Slutsats

Detta är som sagt något jag håller på att planera för och slår jag till kommer jag att öppna ett konto efter årsskiftet. Självklart kommer du då att få följa alla köp, utdelningar och värdeförändringar här i bloggen.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

13 kommentarer:

  1. Dina tankar är helt rätt och det finns många som har tjänat bra med pengar på just en preff-portfölj de senaste 2-3 åren.

    Dock vet jag av egen erfarenhet att preffar svänger mer än vad man kanske kan tro speciellt då inflationen blir riktig och andra höjer räntor (tänk USA).

    Ett tips skulle vara att köpa lite i taget och se över dina innehav kvartalsvis och sen ta ett beslut om du vill fylla på. Annars känns dina planer för närvarande väldigt riskfyllda.

    Men som sagt, detta är bara vad jag har lärt mig av att leka med preffar och din upplevelse kan självklart bli annorlunda.

    Jag ser fram emot att följa din blogg och din resa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart finns det risk i upplägget men mina planer är att behålla aktierna på väldigt lång sikt och ta del av utdelningarna. Går aktierna ner kommer jag att köpa på mig fler med hjälp av månadsinsättningarna och utdelningarna. Dessa nya aktier kommer då att dra upp direktavkastningen och mindre belåning kommer då att behövas för att hålla målet 9-10% på investerat kapital.

      Radera
  2. Hej!
    Risken med din portfölj är att du bara har. preferensaktier. Jag hade nog försök blanda mer mellan olika branscher
    mellan olika brancher

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt med att diversifieringen i portföljen blir världigt dålig. Det hade varit fantastiskt bra om det fanns andra företag som gav ut preferensaktier eller konvertibel lån. Dock har jag tre aktier som ligger i en annan bransch än fastigheter.

      Radera
    2. Jag har haft samma tankar när jag byggt upp min Pref-portfölj.

      Dock så anser jag att man kan göra stor skillnad på de olika fastighetsbolagen.

      Då emellan de som förvaltar fastigheter och de som bygger fastigheter för försäljning. De sistnämnda är i mycket större utsträckning beroende av fortsatt höga fastighetspriser för att täcka udelningen till preferensaktieägare.

      Radera
  3. Jag tycker det blir för hög risk om du bara har preferens aktier. Jag hade nog försökt blanda mer.

    SvaraRadera
  4. Varför inte Sagax preff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagax hade jag missat men den kom till under februari.

      Radera
  5. När räntan går upp kommer även räntan på knockoutlånet gå upp samtidigt som värdet av preferensaktierna sjunker. Du kan inte sälja dina aktier för att återbetala lånet. Var gör du då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går preferensaktierna går ner och räntan på lånet går upp kommer jag att först använda utdelningarna och månadsinsättningarna för att betala av lånet så att jag får lägsta möjliga ränta på lånet och det som blir över köper jag fler preferensaktier och får därmed mer utdelning för pengarna.

      Radera
  6. Matematiskt är det ett klockrent upplägg. De risker jag ser är att om kursen faller kan Avanza/Nordnet sälja dina aktier och dels ser jag en risk i den höga belåning som bolagen som gett ut preferensaktier har. Har skrivit ett inlägg om mina tankar kring preferensaktier för ett tag sedan.

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/10/ar-preferensaktier-en-aktie-eller-ett.html?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om kurserna faller betalar jag först av lånet med hjälp av månadsinsättningarna och utdelningarna så att jag hamnar under 40% belåning på belångsvärdet. Jag försöker hålla mig till bolag som har ett högt belåningsvärde hos Nordnet som borde indikera på att det är mer stabila företag och självklart måste jag hålla koll på att de har råd med sina kvartalsutdelningar på långsikt.

      Radera
  7. Funderar på samma sak har 1 miljon ev att sätta in inga lånade pengar har de pengarna nu på bankonto i företaget, ska ta dem i utdelning sitter också med några mille i företaget till noll ränta,rörelsekapital men man borde kanske, säta in även där

    SvaraRadera