onsdag 7 december 2016

Rapport från Clas Ohlson

I November köpte jag en liten post aktier i Clas Ohlson och det gjorde det lite extra intressant att se hur senaste rapporten ser ut. Rapporten för första halvåret kom ut idag och som helhet verkar det som en bra rapport men med ganska klen tillväxt. Positivt är dock att tillväxten har tagit rejält med fart efter rapporten och att expansionen i Hamburg går enligt plan.

Clash Ohlson öppnade endast en butik netto vilket jag tycker är lite väl i underkant men expansionen ska ju ta fart igen under nästa halvår. Roligt också att de fått ytterligare en franchisebutik i Dubai vilket visar att konceptet fungerar bra i andra marknader än bara i nord Europa.

Omsättningen gick bara upp med 4% och och resultatet har påverkats av negativa effekter från valutasäkringar i den norska kronan. Förhoppningsvis följer inte detta med under resten av räkenskapsåret.

Min investering i Clas Ohlson är långsiktig och det kommer att bli riktigt intressant att se deras framtida expansion i Tyskland och ut i Europa. Min position i företaget är ganska liten och jag kommer troligen köpa fler aktier i framtiden, speciellt om aktien skulle gå ner igen.

Vad tyckte du om rapporten?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Clas Ohlson.

1 kommentar:

  1. Jag gillar Clas Ohlson och har cirka hundra aktier i nuläget.

    Tänk dock på att aktien har utdelning först i september och att den svaga kronan just nu drar ner vinsten - vilket jag hoppas får omvänd effekt när kronan i framtiden stärks igen.

    SvaraRadera