måndag 12 december 2016

Köpt mer Fingerprint Cards

Fingerprint Cards fortsatte sin färd nedåt utan att någon ny information hade tillkommit och min plan att sälja vid 69 kr gick rejält i graven. Det verkar inte som att detta blir en snabb affär för mig och jag blev tvungen att tänka om innehavet.

Nedgången idag är ganska svår att förstå men men av erfarenhet vet jag att vad som helst kan hända på börsen även om det inte är särskilt logiskt. Förra veckans nedgång var såklart självklar pga den abrupta vinstvarningen men dagens nedgång på mer än 9% känns lite underligt.

Fingerprint Cards är trots allt ett marknadsledande företag med enorma vinster och en enorm kassa. De bör därmed ha ett klart övertag mot sina konkurrenter och muskler nog att utveckla sina produkter och marknadsföra allt mer aggressivt.

De 3 senaste kvartalen gjorde företaget en vinst på 5,16kr/aktie och det är fortfarande ett kvartal till att redovisa för i år. Kursen ligger just nu på 58kr och om vi leker med tanken att de nästa år bara kan tjäna in 5,5 kr per aktie så ger det ett P/E-tal på 10,5. Detta tycker jag är riktigt lågt och jag räknar med att de borde klara en bit högre än detta.

Tillväxten kommer nog att bli mycket lägre än förr och vinst ökningen blir ganska låg men trots detta tycker jag att bolaget har värderats ner till nästan skräpnivå och kommer det bara några bättre nyheter de närmaste månaderna så borde aktien skutta uppåt igen. Jag räknar dock nu att jag får sitta ett tag på aktierna innan en försäljning kan göras.

Så i och med allt detta köpte jag på mig 70st aktier för 58,1 kr/st för att sänka mitt GAV. Innehavet är fortfarande kortsiktigt men jag räknar med att få behålla den en längre tid än vad jag trodde först.

Vi får se hur det går - antingen gör jag en bra förtjänst om någon månad eller så har jag gjort en brakförlust och fått lära mig ytterligare en läxa.

Vad tycker du om dagens nedgång?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Fingerprint Cards AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar