söndag 4 december 2016

Alternativ till bankkonto och börsen

Förutom att spara på bankkonton, fonder och börsen finns det fler sparalternativ som kan ge bra avkastning på pengarna. Jag kommer i detta inlägg gå igenom 3 olika alternativ som ger bra avkastning varav den första har jag själv investerat i.

Mina största investeringar ligger idag i börsen men för något år sedan började jag investera en del i tjänsten toborrow.com. Här kan man låna ut pengar till mindre företag till mycket högre ränta än vad banken ger. Det fungerar så att du ger ett bud på hur mycket du vill låna ut och till vilken ränta. Om du när budtiden tagit slut ligger bland dem som erbjudit lägst ränta så är du med i lånepaketet. Företaget kan sedan välja om de vill godta lånet eller tacka nej.

Jag satte in 50000kr och har hittills lånat ut till tre företag och fått en riktigt bra avkastning på pengarna. Hittills har jag lyckats få en ränta på ca 11% så det är klart godkänt när man tänker på risken man tar.

Att låna ut till företag är självklart riskabelt då det alltid finns en risk att företaget går i konkurs och du kan då förlora hela eller delar av din investering. Hög ränta innebär nästan alltid högre risk så kolla alltid noggrannt varje företag innan du väljer att låna ut - mycket likt när du ska välja vilka aktier du vill köpa.

Fler alternativ

Akelius spar erbjuder ett sparkonto där de erbjuder 3,5% årsränta om du binder din insättning i 3 år eller från 1,5% i ränta utan bindningstid.

4spar erbjuder ännu högre ränta på sitt sparkonto och ger upp till 10% årsränta om du binder din insättning i 3 år eller från 6,5% i ränta utan bindningstid.

En nackdel är att man endast får sätta in 50000kr hos 4spar och Akelius spar.

4spar och Akelius spar omfattas inte av insättningsgarantin. Båda företagen lånar in pengar för att finansiera sin verksamhet och har därmed en klart högre risk än bankkontot.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag har investerat pengar i toborrow.com men inte i 4Spar eller Akelius spar.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar