fredag 16 december 2016

Veckan som gått

Denna börsvecka har nu tagit slut och nu tänkte jag summera lite vad som har hänt och vilka investeringar jag gjorde under veckan. Alla investeringar under veckan gjordes endast under en dag och det var i måndags.

Jag valde att sälja mina aktier i Avance Gas Holding efter att jag fått en uppgång på 22,7% på endast 7 dagar. Detta var en liten investering så vinsten blev inte särskilt hög men det är alltid roligt att lyckas på en kortsiktig affär. Jag sålde aktierna på 23,9 NOK och idag slutade kursen på 22 NOK. Skulle kursen gå ner en bit mer så kan det bli intressant att göra en ny investering.

Under måndagen valde jag även att sälja hela mitt innehav i Procter & Gamble då den höga dollarn gör mig lite nervös. Jag hade inte riktigt tänkt på dollarn när jag gjorde köpet men trots den korta innehavs tiden blev det ändå en liten vinst på 237kr. Jag tycker fortfarande om företaget, dess höga direktavkastning och höga utdelningstillväxt och jag kommer troligen att köpa aktien igen när dollarn har gått ner en bit.

P.g.a. min orolighet för dollarn kommer jag försöka hålla mig utanför USA marknaden och koncentrera mig på Svenska aktier. Det finns ju en mängd olika företag att välja mellan så det borde inte bli några problem att hitta några företag att satsa på under långsikt.

Jag fortsatte även min jakt efter företag som erbjuder hög direktavkastning och hittade Bosjö Fastigheter AB som erbjuder ca 9,1% i drektavkastning. Jag ser denna investering som ett alternativ till bankkontot/obligationer men med högre risk såklart. Min förhoppning är att detta ska bli en liten kassako till portföljen för att köpa aktier i andra företag.

Sist så köpte jag på mig fler aktier i Fingerprint Cards när företaget fortsatte ner. Jag köpte 70st aktier för 58,1kr/st och sänkte mitt GAV till 64. Tyvärr har jag totaltsett en värdeminskning på ca 7% i detta kortsiktiga innehav men jag hoppas på att kursen kommer att börja vandra uppåt igen de närmaste månaderna.

Ganska många affärer för en dag men roligt har det varit även om Fingerprint Cards investeringen har varit en nervös investering. Troligen kommer jag att trappa ner min kortsiktiga affärer och koncentrera mig på mina långsiktiga innehav. Kanske utöka lite i Clas Ohlson men helst skulle jag vilja öka i H&M nu när den gick ner så mycket men då den står redan idag för en stor del av portföljen är detta kanske inte så smart i min portfölj fördelning.

Vilka köp/försäljningar gjorde du under veckan?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Fingerprint Cards och Bosjö Fastigheter AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar