lördag 31 december 2016

Skapat en Preferensaktie lista

Som du kanske har läst tidigare ska jag direkt efter nyår starta min nya preferensaktie portfölj och för att sammanställa all den information jag har tagit fram har jag skapat en lista med preferensaktier i en egen sida. Där har jag sammanställt utdelningen, de närmaste utdelningsdagarna, inlösenpris, belångsgrad hos Nordnet samt annan information för respektive preferensaktie. Denna lista kommer att ständigt uppdateras när jag får mer information, nya bolag kommer till eller när bolag försvinner.

Jag tror på att investeringar i preferensaktier kan vara en riktigt bra investering på långsikt med hög direktavkastning och utdelningar som för det mesta kommer varje kvartal. Troligen mycket tråkigare än att investera i stamaktier men förhoppningsvis säkrare med fasta utdelningar. Jag kommer även att belåna min portfölj med hjälp av Nordnets knockout lån som borde kunna ge mig ca 9-10% direktavkastning på ett år. Varje månad kommer jag även lägga in 2000kr samt återinvestera utdelningen så att snöbollseffekten verkligen kan ta fart.

Självklart kommer du att kunna följa med på min resa med investeringar i både min vanliga portfölj och preferensaktie portföljen.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar