onsdag 28 december 2016

Sålt AGORA och Ferro Nordic

Igår fortsatte jag att strukturera portföljen med målet att min vanliga aktieportfölj inte ska innehålla preferensaktier utan endast stamaktier. Som jag skrivit tidigare är min plan att bygga upp en stor preferensaktie portfölj som med hjälp av knockout lånet hos Nordnet får upp den totala direktavkastningen till mellan 9 och 10%.

Jag har redan startat en ny ISK depå och igår skickade jag även in ansökan om att få belåna portföljen med knockout lånet som endast kostar 0.99% i ränta och utan några andra avgifter. Tyvärr har de flesta preferensaktierna som jag tänkt köpa in gått upp de senaste dagarna och det kommer därmed troligen ta lite längre tid än planerat att bygga upp portföljen. Måste vänta in och se om kurserna kanske kan gå ner en aning så att direktavkastningen inte blir för låg.

Igår sålde jag alltså mina innehav i AGORA pref och Ferro Nordic preferens som jag hade köpt in i November. Trots den korta innehavstiden lyckades jag ändå tjäna in 133kr vilket inte är så mycket men med tanke på den korta tiden så är det helt ok. AGORA pref låg jag faktiskt på minus 1000kr i förra veckan så det var en bra och snabb vändning efter julen.

Nu fattas det bara att sälja av Volati preferens och jag beräknar att det kommer att ske innan årsskiftet. Volati kommer troligen att köpas in senare till preferensaktie portföljen medan de andra två kommer jag troligen inte att köpa in igen. Jag vill försöka köpa in lite mer säkrare preferensaktier med högre belåningsgrad till portföljen.

Jag känner mig lite otålig att börja bygga upp preferensaktie portföljen men nu är det bara några dagar kvar innan den första insättningen på 100000kr kommer in på kontot. Jag kommer som sagt att bygga upp portföljen sakta och det kan nog ta någon månad innan jag börjar belåna portföljen. Förutom belåningen kommer även 2000kr varje månad att föras över till kontot för att bygga på snöbollseffekten ännu mer.

Bloggaren Z2036 har en riktigt bra sparkalkylator och jag gjorde en testkalkyl på om jag investerar 100000kr, återinvesterar utdelningen, sätter in 2000kr/mån och utökar detta med 10% varje år samt får 9% direktavkastning så kommer jag om 20 år ha ett portfölj värde på ca 3 miljoner och varje månad på ca 22000kr i utdelningar. Om preferensaktie portföljen kan utvecklas som i sparkalkylen kommer jag att ha dubblerat mitt mål med endast denna portfölj och då är inte ens min vanliga aktieportfölj inräknad. Fantastiskt bra om detta kunde ske! Kanske kan jag gå i pension mycket tidigare än planerat. 😎

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Volati Preferens men inte i AGORA preferens och inte i Ferro Nordic Preferens.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar