söndag 4 december 2016

Mindre köp i Avance Gas Holding

Avance Gas Holding är ett Norskt rederi som driver en större flotta som levererar flytande gas och i torsdags köpte jag 100 aktier för 19,2 NOK eller totalt 2106 SEK. Detta är en ganska liten investering då jag ser det som en riktigt riskfylld aktie där kursen kan gå upp rejält men där risken även är stor att förlora hela investeringen.

Avance Gas Holding hade 2015 ett extremt bra år och delade då ut hela 5,01 USD per aktie vilket är ca 42 NOK per aktie. Skulle utdelningen komma upp till denna nivå igen så skulle jag få en utdelning som är mer än dubbelt så högt som min investering. Detta tror jag dock inte kommer att hända på ett bra tag då marknaden för leverans av flytande gas har gått ner rejält under 2016. Flera nya fartyg har kommit in på marknaden och priset Avance kan få för varje färd är nu bra mycket mindre än 2015. Jag räknar med att nedgången kommer att bestå en bit in på 2017 men att det sen börjar vända.


Men det visade sig att jag behövde inte vänta så länge innan aktien började röra sig uppåt. Strax efter mitt köp gick aktien över 20 NOK och fortsatte sedan upp till 21,8 NOK när fredags börsen stängde. Jag är glad att säga att det innebär att jag fick en kursökning på ca 13% eller 275kr - väldigt små belopp men alltid roligt när man får en så snabb uppgång. Detta händer tyvärr allt för sällan så det är extra roligt. Min huvudstrategi är fortfarande att hitta stabila företag med hög utdelning och denna investering är en del av mina "krydd" investeringar.

En liten varning till alla - detta är en extremt riskfylld investering och jag har bara investerat en bråkdel av min portfölj i Avance Gas Holding.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Avance Gas Holding.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar