tisdag 28 februari 2017

Månadsrapport Februari 2017

Då det endast var 2 dagar kvar till månadens slut valde jag att inte skriva en veckorapport under helgen utan Månadsrapporten får istället ta över. Det hände ganska mycket under månaden då jag tyckte att Catena Media var väldigt köpvärd strax under 100 kr och jag köpte på mig småposter i flera omgångar. Just nu äger jag 80st aktier i Catena Media värda drygt 8560 kr och hittills har det gett mig en värdeökning på 629 kr. I början av månaden hade jag inte så mycket kapital i kapitalförsäkringen och för att finansiera mina köp sålde jag av mina aktier i Bosjö, Volati preferens (jag har fler i ISK), Ratos och ca hälften av innehavet i Fingerprint Cards. Jag realiserade en ganska stor förlust med att sälja Fingerprint Cards då jag tror mer på mina andra köp men jag äger såklart fortfarande en ganska stor andel aktier i Fingerprint Cards.

Mer info om Catena Media hos Avanza. (Adlink)

Jag köpte även på mig fler aktier i Philly Shipyard, Unlimited Travel Group och LeoVegas. Philly Shipyard tror jag ganska mycket på då de ger en väldigt hög direktavkastning på drygt 13% och de håller på att planera att göra en extra utdelning under året om ett antal kontrakt går igenom. Totalt värde för Philly Shipyard ligger idag på 9680kr och är därmed 3:e största innehavet i Kapitalförsärkingen.


Mitt totala värde fortsatte uppåt under Februari månad och totalt värde gick upp från 431.383 kr till 449.354 kr eller +17.971 kr. Denna uppgång hände dock återigen inte p.g.a. portföljerna utan från ökat sparande från lönen. Det är ju den totala uppgången som är viktigast men självklart vill jag att även portföljerna ska göra sitt. Allra bäst går det för Preferensaktie portföljen som sakta men säkert ger både utdelningar och mindre värde uppgångar.

Jag har ändrat lite i uträkningarna nedan så att jag lättare kan hålla koll på hur mycket jag har satt in till respektive portfölj och hur mycket varje portfölj ger i utdelning under månaden och totalt under året. På detta sätt har jag bättre koll på vilken portfölj som ger bäst värdeuppgång och som ger högsta utdelningar.

Sänken under månaden var återigen Fingerprint Cards men även Provide IT gick ner rejält och dessa fall kompenserades av uppgångar för Evolution Gaming och Catena Media. Gamestop hade gått upp ganska mycket men så idag störtdök den igen och detta utan att jag kunnat hitta någon speciell nyhet om varför. Jag har skrivit om Gamestop tidigare och jag anser att detta är ett företag som kan gå riktigt bra på lång sikt och samtidigt får man en väldigt hög direktavkastning och ett företag som återköper aktier i en rask takt. 

Resultat Januari
Kapitalförsäkring: 130.344 kr
Depåkonto: 13.653 kr
Preferensaktier ISK: 122.890 kr
Belåning ISK: -15.799 kr
Totalt portföljvärde: 251.088 kr
Likvider bankkonton: 141.662 kr
Toborrow: 46.604 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 449.354 kr

Insättning KF Februari: 4000
Insättning Pref. ISK Februari: 2000
Totalt KF: 139.630 kr
Totalt ISK: 104.000 kr
Totala insättningar: 243.630 kr

Utdelning Februari KF: 40 kr
Utdelning Februari ISK: 512,5 kr
Utdelning KF 2017: 40 kr
Utdelning ISK 2017: 512,5 kr
Total Utdelning 2017: 552,5 kr

Utdelningar 2017

Februari blev första månaden med utdelningar för 2017 och det var preferensaktie portföljen som gav flest utdelningar. Jag räknar med att preferensaktie portföljen kommer att vara portföljen som ger flest antal utdelningar då alla aktier delar ut kvartalsvis och jag bör därmed kunna få utdelningar under de flesta månaderna. Så här såg utdelningarna ut:

Preferensaktie portföljen:
Volati 100 kr
SAS 187,5 kr
Akelius 225 kr
Totalt 512,5 kr

Kapitalförsäkringen:
Volati 40 kr
Totalt 40 kr

Totalt fick jag alltså 552,5 kr i utdelningar under Februari men detta är såklart bara början då en stor mängd av mina aktier delar ut under Mars, April och Maj och preferensaktie portföljen var under uppbyggnad. Det ska bli kul och se hur mycket jag kan få i utdelningar de närmaste månaderna och hur snöbollseffekten verkligen börjar ta fart. Alla utdelningar har självklart återinvesterats i nya aktier som ska ge mer utdelning framöver.

Under månaden så investerade jag som sagt i Catena Media och Leo Vegas och då dessa aktier inte kommer att dela ut några pengar under året kan det bli på håret att jag ska kunna nå de 7000 kr som jag har satt upp som mål för utdelningar under året för kapitalförsäkringen. Jag har gjort ett undantag för dessa företag då jag tycker att de kan ge mig en högre avkastning på pengarna genom att behålla dem i företagen. Här räknar jag istället med att aktierna ska gå upp i värde med tiden och att de kanske börjar dela ut lite pengar om några år.

Kapitalförsäkring Februari 2017
Preferensaktie portföljen Februari 2017
Depå Februari 2017


Sonens portfölj

Sonens portfölj puffar på och har gett ganska bra avkastning hittills. Under månaden blev det två mindre inköp i Philly Shipyard och Unlimited Travel Group. Sonen fick också sin första utdelning på 12,5 kr för hans preferensaktier i SAS. Inga stora summor men ganska bra med tanke på att portföljen är så liten och har bara 3 månader på nacken.

Sonens portfölj Februari 2017


Hur gick Februari för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar