söndag 19 mars 2017

Veckorapport V.11

Vecka 11 var återigen ingen munter vecka då vanliga depån fortsatte nedåt medan preferensaktie portföljen visade en liten uppgång. Axfood handlades utan utdelning och aktien gick ner ungefär lika mycket som utdelningen och därmed ligger jag nu på en aning minus. Utdelningen kommer såklart under nästa vecka och förhoppningsvis ska aktien leta sig norrut igen. Andra sänken var Catena Media där den senaste tidens uppgång praktiskt taget är helt borta och kursen ligger nu strax över mitt GAV vidare gick även Electra ner en aning. Tillsammans gick värdet för portföljen ner någon tusenlapp under veckan.

Jag sparar dock på långsikt så detta är inget som jag behöver tänka så mycket på utan jag tror att Catena Media kommer att vara en riktigt bra investering på några års sikt och skulle aktien gå ner under 100 igen kommer jag troligen köpa på mig fler.

Preferensaktie portföljen

Under veckan sålde jag två av mina innehav i det som jag tidigare kallat trada preferensaktier med en plan om att köpa in aktierna igen när de har gått ner en aning. Tanken är att förbättra avkastningen av portföljen utan att behöva belåna den så värst mycket.

Jag skrev tidigare i veckan om min lyckade försäljning av Pegroco aktier som gav en vinst på 450kr och under veckan sålde jag mina preferensaktier i Hemfosa för 6580kr som jag köpte i Januari för totalt 6190kr. Totalt realiserade jag en vinst på 390kr eller 6,3% på inköpet (31,7% årsavkastning). Nu får vi se om aktierna kan tänkas gå ner igen så att jag kan göra nya köp där jag antingen får utdelning eller kan trada igen.

Mer info om Pegroco Invest hos Avanza. (Adlink)

Då pengarna i min vanliga depå har tagit slut och jag tycker mig se andra investeringar som kan ge klart bättre avkastning har jag valt att överge de projekt jag startade i Januari (köpa preferensaktier med belåning för att uppnå minst 9% direktavkastning). Istället låter jag mina investeringar i preferensaktier vara kvar och eventuellt sälja när jag vill köpa på mig aktier i andra bolags stamaktier. Under veckan gjorde jag min första investering i stamaktier och det blev en post på 25st Kopparbergs med ett GAV på 205,28. Jag kommer dock att fortsätta trada/investera i preferensaktier men jag ser dem inte längre som långsiktiga investeringar. Med tiden kommer majoriteten av portföljen att innehålla stamaktier i bolag som jag vill äga på långsikt.

Kopparbergs

Kopparbergs har fått riktigt med stryk på börsen pga den låga pundkursen då aktien låg på som max 323kr sommaren 2016 mot dagens 203kr. Kopparbergs tycker jag är ett riktigt fint tillväxt företag där speciellt deras expansion till USA kan bli riktigt fint på långsikt. 2016 blev lite av ett mellanår i tillväxtkurvan men resultatet gick ändå upp trots pundets svaga kurs. När valutakursen kommer upp i lite mer normala nivåer så kommer nog bolaget att kunna visa upp ännu högre vinster men jag räknar med att detta kommer troligen inte att ske under detta år.

Bolaget verkar dock vara väldigt bra skött och ger en utdelning på 5,9kr/aktie eller en direktavkastning på 2,9% vid kurs 203kr. Denna utdelning räknar jag dock med att den kommer att öka under många år framöver och samtidigt räknar jag med att bolagets vinst också går upp stadigt och säkert. Självklart kommer vi att få lite hack i kurvan pga valutakurser och andra oförutsedda händelser men på långsikt tror jag att Kopparbergs kurs kommer att ligga en bra bit högre än idag.

Hur gick veckan för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Electra, Kopparbergs, Axfood, Catena Media när detta inlägg skrivs.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar