tisdag 4 april 2017

Börsnotering Actic

Den första operatören av träningsanläggningar Actic Group är påväg att börsnoteras på Stockholms börsen och här kommer en liten analys av bolaget.

Sista teckningsdag: 2017-04-05
Första handelsdag: 2017-04-07

Actic Group är moderbolaget till en grupp företag som äger 166 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland och Österrike. Företaget grundades 1981 och har idag en omsättnig på 802 miljoner kronor samt 211000 medlemmar. Företaget skiljer sig från konkurrenterna genom att driva anläggningar i mindre städer och konkurrerar därmed inte lika mycket med storstads kedjorna. Många av anläggningarna drivs tillsammans med kommunala badhus och medlemmarna kan därmed även få bada med samma medlemskap.

Företagets omsättning har vuxit från 690 Mkr 2014 till 802 Mkr 2016 mest genom förvärv men resultat (EBIT) har samtidigt gått ner från ca 79 Mkr till 35 Mkr och vad jag kan se så verkar det som att kostnaderna ökar snabbare än intäkterna. Detta är alltså långt ifrån ett snabbväxande företag och det verkar som att kostnaderna ökar i mycket snabbare takt. Jag tror dock att de i år borde nå upp till runt 50 Mkr med tanke på att de kommer att få stora noteringskostnader inklusive 9 Mkr i noteringsbonus till VD:n. Personligen tycker jag 9 miljoner kronor är extremt högt som bonus för börsnoteringen, speciellt när den högst troligen kommer att gå igenom pga rådande noteringseufori.

Noteringskursen blir 50,5 kr och totalt kommer det att finnas ca 15,9 miljoner aktier efter nyemissionen så totalt ligger bolagsvärderingen på 803 miljoner kronor eller ungefär som omsättningen. 2018 borde de klara av att nå ett EBIT resultat på runt 90 Mkr och efter finansiella kostnader och skatt borde resultatet kunna bli 48 Mkr och ge ett P/E-tal på ca 16,7.

Jag tycker att värderingen är inte särskilt hög men att bolaget ändå är fullvärderat. Actic växer inte så snabbt och skulle de öka tillväxten kommer nog kostnaderna att skjuta i höjden och resultatet går då ner rejält. Börsintroduktioner är just nu inne och aktien lär gå upp de första dagarna men långsiktigt tror jag nog att det finns klart bättre företag att investera i som redan finns på börsen.

Nu visar det sig att Actic group går inte att investera i via ISK och då jag inte har några pengar i min kapitalförsäkring kommer jag att avstå från att teckna denna aktie. Som sagt tror jag att det kan bli ett kortsiktigt lyft men på långsikt finns det många andra bolag som borde kunna prestera bättre.

Vad tycker du om Actic group?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag kommer inte att teckna mig i Actic Groups börsnotering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar