lördag 8 april 2017

Veckorapport V.14

Veckan slutade tragiskt med gårdagens terrorattack i Stockholm och mina tankar går till alla som är drabbade. Själv bor jag strax utanför Stockholm, jobbar på Östermalm och är många gånger vid just den tunnelbaneuppgången vid Åhléns. Det känns nästan overkligt att något sådant kan hända här i Sverige och så nära där jag bor och verkar. Jag var som tur är inte i Stockholm igår men av det jag såg på TV tycker jag att polisen gjorde ett fantastiskt jobb med att säkra och skydda.

Då detta är en ekonomiblogg går jag nu över till hur det gick för börsveckan som gått.

Veckan som gick

Jag har fortsatt sälja av diverse preferensaktier och under veckan såldes allt jag hade i Balder pref, Akelius, pref, Sagax pref, Volati pref och SAS. Tanken är att pengarna ska gå till några kortsiktiga placeringar som jag planerar att göra, att betala tillbaks lånet samt att ha en krigskassa.

FM Mattsson Mora, som jag skrev ett inlägg om i onsdags, ska börsnoteras på måndag och det lilla jag hann skumläsa ur prospektet tyckte jag det verkar som ett fint och vinstgivande företag som säljs till ett ganska attraktivt pris. Jag tecknade mig för 300st aktier men vi får se om jag får några överhuvudtaget. Alla gånger jag har tecknat för en nyemission har jag aldrig fått någon tilldelning. Det kan vara att jag har extrem otur med nyemissioner, vem vet?

Kortsiktiga placeringar

Mina försök till kortsiktiga vinster har kanske inte haft en så bra track record där min senaste affär i Swedbank just nu ligger minus någon 100-lapp. Jag tror dock att aktiekursen borde kunna vända uppåt snart igen så att jag kan sälja av och ta min planerade kortsiktiga vinst. Planen är att sälja runt 218 eller ta förlusten om kursen går under 200.

Mer info om Swedbank hos Avanza. (Adlink)

Min strategi går ut på att det mesta av mitt kapital ska vara investerat i långsiktiga placeringar men jag vill ändå trada lite och tillåter därmed en liten del av kapitalet vara placerat i kortsiktiga investeringar. Jag är ingen daytrader så det blir nog bara några affärer här och där.

Utdelningar

Utdelningar är nog det roligaste med att investera i aktier och dessa börjar nu trilla in mer och mer. Denna vecka fick jag följande utdelningar:

Coca Cola 16 kr
Alm pref 42 kr
Sagax pref 100 kr
Corem pref 107,5 kr
Klövern pref 350 kr
Swedbank 1320 kr
Totalt 1935,5 kr

Inte så dåligt ändå och jag hoppas på att utdelningarna fortsätter att sippra in mer och mer i portföljerna.

De flesta innehaven började återhämta sig en aning mot förra månaden och det är alltid extra roligt att se röda innehav gå över till grönt igen. Jag hoppas på att denna positiva utveckling fortsätter framöver tillsammans med fler utdelningar såklart.

Hur gick din vecka?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag har tecknat mig i FM Mattsson Moras börsnotering. Jag äger aktier i Coca Cola, Corem pref, Klövern Pref, Swedbank.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar