söndag 2 april 2017

Månadsrapport Mars 2017

Månaden som gick blev ganska dyster ekonomiskt sett. Jag är just nu pappaledig och tjänar därmed en bit mindre än normalt. Detta tillsammans med att jag hjälpte till med att finansiera min frus utbildning samt att aktieportföljen förlorade i värde gick mitt totala värde ner med 8966 kr. Inte så roligt men jag hoppas att jag kommer att komma på plus under April då det borde komma fler utdelningar och förhoppningsvis inga speciella extra kostnader.

Under månaden gick alla spelaktier ner men återhämtade sig en aning i fredags då spellicensutredningens förslag kom ut och visade sig stämma överrens med vad de flesta hade trott. Betsson gick dock inte upp lika mycket då de samtidigt sa att de ska sänka utdelningen nästa år för att öka expansionen och förvärvstakten. Om de kan få upp tillväxten så är detta såklart positivt så jag lutar mig åt att se denna information som positiv och fortsätter vara en långsiktig ägare av Betsson.

Fingerprint Cards fortsatte sin nedgång och det verkar inte som att det finns något slut. Jag sålde dock mer än hälften av innehavet under månaden med förlust innan aktien brakade samman igen och jag tänker nog sälja resten av aktierna vid ett bra läge.

Under månaden gav jag upp mitt projekt med preferensaktier då den var beroende av Knockout lånets låga ränta. Jag har fått lite kommentarer sedan tidigare om att när räntan går upp kommer även räntan på Knockout lånet att gå upp och då spricker min långsiktiga plan. Jag har börjat sälja av vissa preferensaktier och investerat i andra bolag som JLT mobile, Bilia, Nordax mm.

Jag testade även en ny kortsiktig strategi med Swedbank aktier. Jag köpte på mig 100st aktier för 218,9 kr/st och i fredags handlades aktien utan utdelning. Som vanligt gick aktien ner med ungefär hela utdelningsbeloppet på 13,2 kr och jag passade då på att fylla på med 50st aktier för 207,4 kr/aktie. Mitt GAV sänktes då till 215,61 kr/aktie och planen är att vänta in en rekyl uppåt och sälja aktierna mellan 215 och 220. Om det lyckas kommer jag att göra en vinst på 1320 kr av den utdelning som borde komma under nästa vecka. Detta är en kortsiktig affär där jag inte räknar med några stora vinster men lyckas jag så blir såklart årsavkastningen på investerat belopp ganska stort. Vi får ser hur det går under nästa vecka.

Mer info om Swedbank hos Avanza. (Adlink)

Resultat Mars
Kapitalförsäkring: 128.198 kr
Depåkonto: 13.266 kr
ISK: 136.032 kr
Belåning ISK: -27.517 kr
Totalt portföljvärde: 249.979 kr
Likvider bankkonton: 133.702 kr
Toborrow: 46.707 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 440.388 kr

Insättning KF Februari: 4000
Insättning ISK Februari: 2000
Totalt KF: 143.630 kr
Totalt ISK: 106.000 kr
Totala insättningar: 249.630 kr

Utdelning Mars: 738 kr
Utdelning 2017: 1290,5 kr
Total Utdelning 2017: 1290,5 kr

Utdelningar Mars

Utdelningarna började började öka en aning under Mars månad men fortfarande är det ganska låga summor. Nästa månad väntar jag mig en bra bit mer utdelningar men målet att nå 17000 kr i utdelningar i år ser ut att bli svårt att nå men jag får kämpa på så mycket jag kan. Här ser du vilka utdelningar jag fick under Mars.

ISK portföljen
K2A Preferens 100 kr

KF portföljen
Philly Shipyard 233 kr
Axfood 360 kr
Novo Nordisk 177 kr
Gamestop 101 kr
Totalt 738 kr

Annons:
160 kr rabatt hos Mat.se
Just nu får du 160kr rabatt på ditt första köp hos mat.se. Ange kod AFNYK160 när du går till kassan. Gäller endast nya kunder och på din första beställningen vid köp över 700kr. 


Kapitalförsäkring Mars 2017

ISK Mars 2017

Sonens portfölj

Sonens portfölj puffar på och ligger fortfarande på plus trots de större innehaven i Betsson och Philly Shipyard som har legat som sänken i portföljen. Under månaden fick han även en mindre utdelning från Philly Shipyard.

Sonens portfölj Mars 2017
Hur gick Mars för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard, Betsson, Axfood, Novo Nordisk, k2A preferens, Gamestop, Swedbank, Bilia, JLT, Nordax.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar