onsdag 28 juni 2017

Testat Daytrading med lyckat resultat

Idag hade jag en ledig dag och testade daytrading för första gången. Tidigare har jag mest tyckt om långsiktiga investeringar och nu senast swingtrading men jag måste säga att mitt första försök med daytrading gav ett resultat klart över förväntan.

Jag har under en längre tid lärt mig mer om teknisk analys och speciellt RSI och hur det påverkar kursen både kortsiktigt och på längre sikt. Jag satte som mål att tjäna ungefär lika mycket som min dagslön är exklusive skatter och det är ca 800kr. Jag tänkte att det måste vara det minsta man ska tjäna för att det ska vara värt att hålla på med daytrading.

Resultatet blev dock klart mycket högre och du kan nedan se de trades jag gjorde under dagen.

Daytrading 28/6

BULL OMXS30 X15 NORDNET Vinst 85 kr
BULL DAX30 X15 NORDNET Vinst 90,5 kr
MINI L HEXAGON NORDNET 04 Vinst 100 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Vinst 220 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Vinst 260 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Vinst 600 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Vinst 600 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Vinst 280 kr
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Vinst 175 kr - 2410,5
Totalt Vinst 2410,5 kr

Jag började först med lite mindre positioner och tvekade kanske lite för mycket så det blev några mindre vinster de första 2 timmarna. När jag sedan började med olja certifikaten ökade jag mina positioner och fick ett klart bättre resultat. Oljan har en tendens att svänga väldigt mycket och en av de trades som gav 600 kr i vinst tog endast 1 minut och 10 sekunder att förverkliga och det kändes riktigt skönt att kunna göra en sådan hypersnabb trade. Oljan fortsatte dock upp som en pil och gick långt upp i RSI diagrammet så jag tyckte att den bör nog gå ner snart. Mycket riktigt började den sakta leta sig nedåt men då det var så kort tid kvar innan handeln för dagen skulle avslutas valde jag att ta hem en lite mindre vinst än planerat.

Resultatet visar att många bäckar små kan ge ett fint slutresultat men jag misstänker att jag skulle ha kunnat göra ett ännu bättre resultat om jag hade haft mer tid. Under förmiddagen var jag själv med min 9 månader gamla son och under eftermiddagen gick vi och handlade mat så hade jag använt tiden mer effektivt hade jag nog kunnat göra många fler trades. 2410 kr räcker dock gott och väl för ett första test och jag kommer troligen göra ett test igen under nästa vecka - så länge jag får behålla min schemalagda lediga dag såklart.

Detta är dock ett första test och man ska såklart inte dra för stora slutsatser över det men fler test kommer det att som sagt bli. De kortsiktiga affärerna har hittills gett ett klart bättre resultat än de långsiktiga innehaven så jag lutar mer åt att i fortsättningen hålla på med kortsiktiga trades än långsiktiga trades.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar