fredag 16 juni 2017

Veckorapport V. 23

Ursäkta det extrema dröjsmålet med förra veckans rapport. Jag gick och blev förskyld i början på veckan och är fortfarande lite nere men någon gång måste ju rapporten ut.

Förra veckan blev helt klart den bästa trading veckan sedan jag började med lite mer kortsiktiga trades och totalt blev det en realiserad vinst på 5090 kr.

Trades

Cherry Köpt 10-15/5 Sålt 8/6 Vinst 1.436 kr Philly Shipyard Köpt 11/5 Sålt 9/6 Vinst 602 kr
MyFC Köpt 27/4 Sålt 9/6 Vinst 8 kr
Byggmax Köpt 18/5 Sålt 9/6 Vinst 888 kr
Annexin Köpt Sålt 9/6 Vinst 1,621 kr
BullOMX 30x15 Köpt 31/5 Sålt 8/6 Vinst 237 kr
Bull SKF X3 Nordnet Köpt 22/5 Sålt 9/6 Vinst 146 kr
Svedbergs Köpt 5/6 Sålt 8/6 Vinst 19 kr (ett fåtal aktier som såldes till målkursen)
Sandvik Köpt 22/5 Sålt 9/6 Vinst 133 kr
Totalt Vinst 5090 kr

MyFC var länge på minus och var många gånger nära gränsen till stop-loss så när kursen plötsligt sköt upp så valde jag att sälja med praktiskt taget +/- 0 i vinst. Det kändes bara bra att bli av med den då det redan från början kändes som ett felköp.

Cherry och Byggmax blir riktiga fullträffar som verkligen följde min plan och gav snabba vinster. Speciellt Byggmax verkar följa ett vågmönster där den går ner till runt 57 och sedan vänder upp till runt 63 kr. Två gånger har det fungerat för mig och vi får se om jag lyckas med en tredje gång när kursen förhoppningsvis vänder ner till stödlinjen igen. En av mina strategier vid swingtrading är att just hitta aktier som verkar gå upp och ner mellan stödlinjer och motståndslinjer om och om igen. Köpa när den når stödlinjen och sedan sälja när kursen närmar sig motståndslinjen. Detta kommer självklart inte att fungera hela tiden så det gäller att lägga stop-lossen så att man gör en mindre förlust jämfört med den potentiella vinsten. Förlusten ska helst vara hälften av den potentiella vinsten och på detta sätt gör man en total vinst även om man har fel 60% av gångerna.

Veckan gav bara positiva avslut och ingen trade såldes med förlust vilket känns riktigt bra men så kommer det självklart inte att vara hela tiden. Förluster kommer garanterat och det gäller som sagt att göra förlusterna mindre än vinsterna så att man i längden. Annexin var ytterligare ett försök med att handla gapet mellan köp och säljkurs men då aktierna hölls längre tid blev vinsten också större. Den obelånade kassan i företaget ligger 9,15 kr/aktie så när kursen ligger på runt 7,4 kr tycker jag risken är ganska liten även om detta är ett forkningsföretag.

Jag har börjat använda mig mer och mer av mini futures som ska ge en större hävstång än att bara köpa aktien. På detta sätt kan jag göra fler trades utan att behöva mer kapital men risken blir också större då de kan svänga nedåt mycket snabbare än den underliggande aktien pga just hävstången.

Jag får nog avsluta detta inlägg nu då jag måste börja skriva nästa inlägg om hur denna vecka gick.

Jag hoppas alla mår bra och har tjänat fina pengar under veckan.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier i Annexin, Cherry, Svedbergs, Bull SKF X3 Nordnet.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar