söndag 2 juli 2017

Månadsrapport Juni 2017

Juni började riktigt bra där min trading verksamhet verkligen har gett resultat. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så gjorde jag dock något riktigt dumt de två sista dagarna vilket gav en orealiserad förlust på 18180 kr på OMX30 certifikat. Jag hoppas dock på att börsen vänder under nästa vecka och att förlusten minskar eller t.o.m. kan ge en liten vinst. Detta är dock en väldigt stor position som ligger i båda mina huvudportföljer vilket nu i efterhand känns väldigt dumt och drog ner resultatet för månaden rejält.

Trots denna orealiserade förlust lyckades jag ändå gå med plus 2421 kr under månaden men kombinationen av en väldigt låg utbetalning av föräldrapenning samt köp av flygbiljetter gjorde att den totala förmögenheten gick ner med 10157 kr. Riktigt tråkigt men jag tror dock att nästa månad bör gå på plus rejält då jag har börjat arbeta igen samt förhoppningsvis fler vinster inom trading verksamheten.

Då jag lutar mig mer och mer åt kortsiktig trading och swingtrading kommer jag inte längre att redovisa utdelningar. Många av mina innehav är i certifikat och dem kommer aldrig att ge utdelning så det känns onödigt att gå in på de fåtal kr jag får i utdelning. När jag väl börjar bygga upp min lite mer långsiktiga portfölj kommer att återigen rapportera om utdelningarna. Detta lär dock ta en tid då jag just nu koncentrerar mig på den kortsiktiga handeln och försöker lära mig av mina vinster och förluster.

Trading

Tradingen under månaden gav ett fantastiskt resultat på 23567,5 kr vilket är en bit över vad min normala månadslön är. Drar vi av den orealiserade förlusten enligt ovan så blir resultatet ändå plus 5387,5 kr vilket också känns klart godkänt. I Maj gav tradingen endast 2285 kr så detta är en stor ökning mot Maj. Största förklaringen till detta är att jag har börjat trada certifikat i OMX30 och Olja som har gett ett väldigt bra resultat. Jag använder mig av RSI - Relative Strength Index som visar om en aktie, index, råvara m.m. är över såld eller under köpt. Går kurvan upp över 70 har kursen en tendens att gå nedåt och går den under 30 har kursen en tendens att gå uppåt. Denna indikator verkar fungera både på dags charts och charts med längre tidsförhållanden.

De trades jag har gjort den senaste veckan har tagits nästan helt med hjälp av RSI och jag har haft förvånansvärt många rätt. Ett problem vid daytrading är att RSI kurvan kan gå upp och ned snabbt så det gäller att vara snabb med köp och sälj så att man inte missar en vinst eller gör en förlust. Det jag gjorde fel i Torsdags och Fredags var att RSI kurvan gick upp och ned snabbt och jag tänkte att den kommer gå upp snart igen så jag snittade ner mig genom att köpa mer. Den onda spiralen pågick allt för länge och min position blev alldeles för stor med en stor orealiserad förlust som resultat.

Tradingen verkar fungera men jag måste behärska mig och inte ta allt för stora positioner och viktigast av allt ta förlusten om kursen inte går åt det håll jag tänkt mig.

Resultat Juni
Avanza KF: 19.836 kr
Kapitalförsäkring: 130.409 kr
Depåkonto: 12.738 kr
ISK: 130.312 kr
Belåning ISK: -5.924 kr
Totalt portföljvärde: 287.371 kr
Likvider bankkonton: 112.672 kr
Toborrow: 16.106 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 426.149 kr

Insättning KF Juni: 2000
Insättning ISK Juni: 0
Totalt KF + depå: 149.630 kr
Totalt ISK: 108.000 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 277.630 kr

Screenshots på mina portföljer

ISK - Trading portföljen
Kapitalförsäkringen
Jag har även en mindre depå hos Avanza som inte har varit särskilt aktiv under Juni månad.

Sonens portfölj

Sonens portfölj tuffar på som vanligt och sakta men säkert börjar det bli en ansenlig summa pengar. Han är bara 8 månader gammal och har redan en aktieportfölj värd 7209 kr - ganska bra måste jag säga.

Sonens portfölj
Hur gick din månad?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar