söndag 16 juli 2017

Veckorapport V. 28

Trading veckan gick si och så där men hamnade ändå på plus 4547.5 kr. Under veckan sålde jag det sista innehavet i min stora Bull OMX position. Totalt blev det en förlust på ett antal tusenlappar men mycket mindre än de ca 18000 kr som jag låg minus på i slutet av förra månaden. I backspegeln kan jag dock konstatera att om jag hade varit kall och behållt positionen någon vecka extra så hade jag gjort en riktigt bra vinst istället för förlusten. Att hålla positionerna lite längre tid kan ibland löna sig men innebär också en mycket större risk.

I slutet av veckan tyckte jag att oljan gått upp för mycket och jag började köpa på mig Bear certifikat. Just nu är denna position riktigt stor och jag ligger på minus. Jag hoppas dock att oljan ska rekylera nedåt igen inom 1-2 veckor så jag kommer troligen ligga på denna position lite längre än normalt. Dock kommer troligen kursen på oljan att gå upp och ned flera gånger varje dag så lite daytrading ska jag fortsätta med under dagarna.

Trades

Daytrading 10/7
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 10/7 Vinst 430 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 10/7 Vinst 1008 kr  +1438 kr

BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt 26-28/6 och sålt 10/7 Förlust -1176 kr
Daytrading 11/7
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 11/7 Förlust -553 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 11/7 Vinst 1551,5 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 11/7 Vinst 856 kr  +1854,5 kr

BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt 11/7 och sålt 12/7 Vinst 246 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt 26-28/6 och sålt 12/7 Vinst 1113 kr
Daytrading 13/7
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 13/7 Vinst 680 kr
Daytrading 13/7
Mini Long OMX Nordnet 14 Köpt och sålt 14/7 Vinst 392 kr
Totalt 4547,5 kr

Det jag har försöker pränta in i min hjärna är att inte ta allt för stora positioner och att ta förlusten snabbt för att inte förlora för mycket pengar. Jag har tyvärr varit väldigt dålig på detta och jag måste försöka bli mer disciplinerad i framtiden. En bra size för varje trade borde vara 10000 - 30000 kr. Jag har även varit lite för ivrig med att börja köpa när ex. olja kursen går ner under RSI 30 men egentligen borde jag vänta och se när den börjar gå uppåt igen eller t.o.m. går över RSI 30 innan jag gör ett köp.

Jag lär mig mer för varje trade och den stora positionen inom olja som jag skrev ovan måste ändå betecknas som ett misstag om jag vill minska min risk. Man rycks allt för mycket med när det svänger kraftigt men det är som sagt viktigt att vara disciplinerad, ta förlusterna snabbt och låt kursen gå upp mer innan jag säljer. Bäst av allt är dock att sätta en slutkurs direkt och kanske lägga en sälj order direkt efter att jag har gjort köpet.

Nu har det gått en halv månad och det känns som att ganska avlägset att min trading kommer på plus under Juli. Jag tror dock om jag kan implementera mina regler så kan jag ändå ha en bra chans, om ca 2 veckor vet vi svaret om jag lyckades.

Ha en riktigt fin vecka!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger just nu certifikat i BULL OLJA X12 NORDNET 1.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att följa dina trades. Har själv börjat titta på att komplettera mina långsiktiga strategier med lite kortare positioner men är fortfarande i inlärningsfasen. Kan tipsa om Samuelssons rapport för lite inspiration med bl.a. regelbundna genomgångar av olika strategier (http://samuelssonsrapport.se/category/strategier/). Finns också på StockBlogs: https://www.stockblogs.se/bloggar/samuelssons-rapport/

    Ha det gott och fortsatt lycka till!
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik!

      Tack för tipset. Ska kolla upp det.

      Radera