söndag 9 juli 2017

Veckorapport V. 27

Vecka 27 blev en ganska dyster vecka med en ganska stor förlust. Som jag skrev i månadsrapporten för Juni hade jag stora orealiserade förluster i OMX certifikat och på måndagen valde jag att börja sälja av en del av dem när indexet gick upp en aning. Jag har fortfarande kvar en stor position som jag hoppas ska vända till vinst under nästa vecka.

Under veckan har jag tradat mycket med olja och det har varit en riktig berg och dal bana med vinster och förluster. Jag håller fortfarande på att lära mig hur oljan reagerar men jag tycker ändå att den följer RSI kurvan väldigt bra. I Onsdags hände dock något ovanligt då oljan plötsligt sjönk väldigt mycket och snabbt och då handelsdagen höll på ta slut valde jag att ta förlusten. Nu i efterhand visade sig detta vara ett fel beslut då oljan gick senare upp och dagen efter skulle jag ha tjänat tusenlappar istället för att ha förlorat pengar.

Jag tar detta som en dyr läxa att följa RSI kurvan och inte tveka allt för mycket men för att ändå ha en god natts sömn anser jag fortfarande att det är en bra plan att inte äga några olja certifikat över natten. Jag är bara i början av min Trading resa och jag lär mig mer och mer efter varje trade.

Jag har varit väldigt dålig med att följa min grundregel att minimera förlusterna och öka vinsterna så detta är något jag måste jobba extra mycket med.

Det verkar inte som att mina certifikat i Catena Media har gått så bra. Kursen för bolaget har gått brant ner och jag var dum nog att inte sälja i tid. Nu verkar det som att certifikatet har nått stop-loss och jag vet ännu inte hur mycket jag kommer få tillbaks. Förluster på flera tusenlappar kommer det med all sannolikhet bli. Jag tror dock fortfarande på Catena Media och eventuellt kan jag tänka mig köpa en post stamaktier istället och behålla på längre sikt.

Trades

Daytrading 3/7
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 3/7 Förlust -217 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 3/7 Vinst 118 kr
MINI L HM NORDNET 03 Köpt och sålt 3/7 Vinst 220 kr
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 3/7 Förlust -540 kr 3/7 -399 kr

BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt 26-28/6 och sålt 3/7 Förlust -5799 kr

Daytrading 4/7
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 4/7 Vinst 525 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 4/7 Vinst 430 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt och sålt 4/7 Vinst 81 kr
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 4/7 Vinst 274 kr 4/7 +1310 kr
Daytrading 5/7
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 5/7 Vinst 360 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt och sålt 5/7 Vinst 108 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 5/7 Vinst 300 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 5/7 Förlust -4215 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 5/7 Förlust - 624 kr 5/7 -4071 kr
Daytrading 7/7
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 7/7 Vinst 228 kr
BULL OMXS30 X15 NORDNET Köpt och sålt 7/7 Förlust -71 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 7/7 Vinst 460 kr
BEAR OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 7/7 Vinst 245,5 kr
BULL OLJA X12 NORDNET 1 Köpt och sålt 7/7 Vinst 1734 kr 7/7 +2596,5 kr

BULL PANDOR X3 N Köpt 15/6 och Sålt 7/7 Vinst 411 kr
Total förlust - 5951,5 kr

Nästan 6000 kr i förlust på en vecka svider ganska mycket och det kommer att krävas bra trading under veckorna som kommer för att jag ska kunna visa ett plus resultat i slutet av månaden. Speciellt med tanke på eventuell förlust på de Bull OMX certifikat som jag har kvar samt certifikaten för Catena Media som nådde stop-loss nivån.

Jag är ju dock bara i början av min läroperiod och jag räknar med att jag ska få bättre resultat ju mer jag lär mig. Trading tycker jag är något riktigt roligt och jag skulle gärna vilja hålla på med det heltid men som det ser ut just nu kommer det att ta tid innan den drömmen kan förverkligas. När jag når vinster på med genomsnitt 30000 kr i månaden under en 6-månaders period skulle det kanske vara värt att börja tänka på att sluta jobba och trada heltid istället. Dit är det dock lång tid kvar.

Hur gick din vecka?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger certifikat i BULL OMXS30 X15 NORDNET.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar