söndag 27 januari 2019

Sonens resultat 2018



Varje månad sätter jag in min del av sonens barnbidrag samt presenter han har fått i kontanter i ett ISK-konto som är i mitt namn men som tillhör sonen. Jag har nu hållit på i drygt 2 år och totalt har jag satt in 22260kr mot dagens värde som ligger på 24684kr och totalt har sonen fått en avkastning på 2424kr eller 10,9%.

Tittar man dock på nordnet visar den en avkastning på 20,07% sedan start jämfört med OMXHPI som gett 16,44% under samma period. Denna avkastning är såklart annorlunda jämfört med ovanstående uträkning då insättningarna har gjorts varje månad istället för en klumpsumma i början av perioden. Denna portfölj har varit väldigt passiv och väldigt få försäljningar har under året skett men trots detta har portföljen slagit jämförelseindex med hela 3,63%. :)

Inte dåligt för en ganska så passiv strategi. Under 2018 har jag dock gått över till att även sonen ska använda sig av min investmentbolagsstrategi och jag kan lugnt konstatera att sonen skulle ha fått en ännu högre avkastning om han istället hållit sig till investmentbolag.

 

Helt inaktiv har jag dock inte varit utan det har blivit försäljningar i Nobina, Betsson, Bilia och SAS pref som alla såldes med helt ok vinster. Jag har haft som strategi att behålla alla surdegar och inte sälja med förlust vilket visat sig fungera bra på de tre första försäljningarna enligt ovan. Alla tre har i perioder varit väldigt nerkörda men plötsligt kom en uppvärdering och de kunde då säljas med vinst. De största surdegarna just nu är Unlimited Travel Group, Pandora och Ratos som har dragit ner portföljens avkastning ganska rejält. Planen är dock att behålla dem och eventuellt sälja när värdet går upp igen. Pengarna kommer då att användas till att köpa flera aktier i investmentbolagen vilket även gäller för de normala månadsinsättningarna.

Investmentbolagen står idag för drygt 68% av sonens portfölj och planen är att utöka denna siffra rejält med tiden.



Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar