måndag 7 januari 2019

Spartips gå ut ur Kyrkan


De flesta som föds i Sverige blir automatiskt medlemmar i Svenska kyrkan och när du börjar betala skatt kommer du även att betala en automatisk avgift till kyrkan som är beroende på hur mycket du tjänar.

Själv är jag född till 2 katolska föräldrar och på något sätt fick jag betala skatt både för den katolska och den Svenska kyrkan. Jag märkte detta på skattsedeln i slutet av 90-talet och självklart var jag snabb och gick ur båda kyrkorna. Jag kan nog kalla mig kristen men jag utövar inte religionen och går extremt sällan till kyrkan så det känns väldigt onödigt för mig att betala avgifter till kyrkan.

Är man inte direkt troende så bör man gå ur kyrkan och spara väldigt mycket pengar. Tjänar du 25000 kr brutto per månad ligger avgiften på 2839kr per år och du behöver inte vara rädd att inte bli begravd då begravningsavgiften ligger utöver kyrkoavgiften och går inte att ta bort. Tjänar du mer än 25000 kr brutto så betalar man självklart mer i Kyrkoavgift.

Investerar du istället dessa pengar till 8% avkastning har du ca 114500 kr efter 20 år eller ca 254000 kr efter 30 år. Inte dåligt när det är så enkelt att gå ur kyrkan.

OBS! Använd inte några av de tjänster som finns ute på nätet utan kontakta Svenska kyrkan direkt istället så slipper du betala helt onödiga avgifter.

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Visst går det att spara pengar på att gå ur Svenska Kyrkan.
    Kom bara ihåg att det ej går att gifta sig eller döpa sin barn i kyrkan om du ej är medlem.

    Jag personligen tycker att kyrkan göra så mycket bra saker att jag gärna betalar kyrkoavgiften.
    Jag tycker särskilt om deras barn och ungdomsverksamheter.

    Tycker att alla ska bestämma själva om man vill vara medlem med personligen ser jag det som ett ganska dåligt spartips då jag själv nyttjar deras tjänster.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  2. Det är ingen i Sverige som automatiskt blir medlem i Svenska kyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan år 2000 blev man automatiskt medlem i Svenska Kyrkan vid födseln. Efter detta år blir man istället ansluten i samband med dopet.

      Radera
  3. Innan år 2000 blev man automatiskt medlem i Svenska Kyrkan vid födseln. Efter detta år blir man istället ansluten i samband med dopet.

    SvaraRadera
  4. Precis alla som är födda innan 2000 är medlemmar automatiskt i kyrkan om föräldrarna själva var medlemmar.
    Självklart ska man endast gå ur kyrkan om man inte är troende. Är man troende har man troligen nytta av de resurser som kyrkan erbjuder.

    SvaraRadera