torsdag 13 juni 2019

Kinneviks kovändning


De flesta av er har nog redan läst nyheten om att Kinnevik väljer att dra tillbaka sitt beslut om att sälja en del av sitt innehav i Millicom samt dela ut resten till sina aktieägare. Det är en rejäl kovändning på väldigt kort tid trots att inget särskilt har hänt på marknaden. För mig känns det som att att styrelsen inte riktigt har koll och svårt att bestämma sig och ger inte några bra signaler till marknaden. Förtroende för styrelsen och ledningen är troligen på lägsta nivån och jag kan bara hoppas på att de kommer att försöka ändra på detta med tiden.

Personligen tycker jag att utdelningen och försäljningen av Millicom aktierna var en dålig plan redan från början och självklart blev det ett stort säljtryck från övriga Millicom aktieägare som inte längre skulle få ha en stark huvudägare. Aktiekursen för Millicom gick såklart ner och Kinnevik insåg nog att pengarna de skulle få från försäljningen skulle bli mycket mindre än planerat.

Målet med den tidigare planen var att få in ca 5,5 miljarder kr för att investera i andra onoterade bolag men personligen tycker jag att de planerade riktigt galet redan från början. Enligt mig borde det finnas andra sätt att få de 5,5 miljarderna utan att ta bort allt för mycket av kassakorna.

  • Tele2 och Millicom borde kunna hosta upp lite extra pengar och dela ut någon miljard extra utöver den vanliga utdelningen till aktieägarna.
  • Kinnevik skulle kunna sänka sin utdelning till aktieägarna en aning och behålla pengarna till fler investeringar. 
  • De kunde sälja av en mindre del av sitt innehav i Millicom och fortsätta vara största aktieägare i bolaget.
  • De kunde sälja en del av deras innehav i Zalando som redan idag har en väldigt stor andel av Kinneviks portfölj, hela 36,85% enligt ibindex.se.
  • Självklart borde försäljningarna göras med anbudsförfarande efter börsens stängning så att aktiekurserna inte går ner i källaren pga ett pressmeddelande.
Alla dessa förändringar borde lätt kunna få in 5,5 miljarder kr eller mer och därmed skulle Kinnevik ha pengar till nya investeringar och fortfarande ha kvar sina kassakor Millicom och Tele2 som varje år delar ut fina utdelningar till Kinnevik. Enligt årsredovisningen beräknas Kinnevik få in hela 1751 miljoner kronor från dessa två bolag varav nästan 1 miljard från Millicom. 


Helst skulle jag vilja se en liten försäljning av Zalando aktier som sedan kunde gå till nya investeringar i kanske framtida Zalandos men vad vet jag? Styrelsen och ledningen må ha gjort ett dåligt intryck av de senaste händelserna men jag tror trots allt att de kommer att kunna hitta nya företag att investera i som kommer att ge oss aktieägare en fin avkastning. Nu när de behåller Millicom kommer troligen även utdelningen att finnas kvar.

Jag väljer att fortsätta investera i Kinnevik med förhoppningen att investeringarna kommer att ge mig en fin avkastning på väldigt långsikt, 10-20 år. Tele2, Millicom och Zalando står för mer än 90% av Kinneviks substansvärde och då substansrabatten idag ligger på hela 20,6% innebär det att man får alla andra innehaven helt gratis inklusive Global Fashion Group. Igår valde jag att köpa fler aktier i Kinnevik och totalt blev det inköp av 5st aktier vilket innebär att min Pensionfond idag innehåller 18st Kinnevik aktier. Skulle kursen fortsätta falla kommer jag troligen att köpa fler aktier sakta men säkert.

Vad tycker du om händelserna i Kinnevik? Köper, behåller eller säljer du?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.kinnevik.se.

  

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Bra idé med att skala ned lite i Zalando, inte minst från riskspridningsperspektivet :) Jag har inga aktier i Kinnevik men agerandet känns märkligt och inte bra för förtroendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan de skåla ner lite i alla 3 stora innehaven så får de lätt in de miljarder de behöver för nya investeringar. Förtroendet är verkligen i botten efter detta och jag hoppas att de tar bättre beslut i framtiden.

      Radera