onsdag 26 juni 2019

Testar ny strategi

Detta inlägg är sponsrat av Nordnet och innehåller annonslänkar.

Min huvudstrategi kommer att fortsätta att vara långsiktig investering i Investmentbolag och detta kommer att ske inom ramen för min pensionfond hos Avanza och Degiro. Jag är dock lite för otålig och känner att jag måste testa på annat också. Jag tillåter exempelvis lite korttidstrading med mina investmentbolag i pensionsfonden som förhoppningsvis ska ge mig lite extra avkastning - det är småsummor det handlar om men tanken är att många småsummor med tiden kommer att bli en ansenlig summa tills slut.

Den nya strategin jag kommer att börja testa är att köpa andelar i Nordnet Superfonden Sverige när index går ner och behålla innehavet. Nordnet Superfonden Sverige är en index fond som har 0% i avgift, vilket jag gillar, och verkar ha följt index slaviskt de senaste 5 åren. Tanken är att försöka köpa fonden när den handlas lågt men det är ju praktiskt taget omöjligt att pricka botten så testet är att se vad som händer om jag endast köper när index går ner.

Praktiskt sett går testet till så här:

- När Svenska börsen går ner lägger jag en köporder på Nordnet Superfonden Sverige med 100 kr efter stängning och på så sätt behöver jag inte tajma något under dagen. Denna koll görs varje dag och varje dag börsen går ner köper jag.

- Går börsen ner rejält under en längre tid kan jag tänka mig att sätta in mer pengar i fonden.

- Går börsen upp gör jag inget utan jag låter innehavet ligga.

- Varje månad kommer jag att skriva ett inlägg om hur det har gått med testet och efter ett år kommer jag att stämma av. Går det bra och om jag har överavkastat mot index kommer jag troligen fortsätta med den nya strategin.

Igår kväll lade jag den första ordern på 100 kr så testet är redan igång.

Testa öppna en depå hos Nordnet för 0:- och handla courtagefritt på Stockholmsbörsen så länge ditt totala värde hos Nordnet understiger 80000 kr. (annons)

Detta blir en äkta contrarian investering och det ska bli intressant och se hur det går. 100 kr låter kanske inte så mycket men 100 kr varje dag börsen går ner kan bli ganska mycket under ett år tillsammans med förhoppningen att börsen som helhet ska gå upp borde det bli en bra avkastning.

Testet kommer att ske i en av mina depåer i Nordnet då det inte kostar något att köpa och sälja fonden hos dom. Detta är en av mina gamla depåer (trading depån) och för er som vill kan ni följa testet live via min sida hos Shareville. Just nu ligger det lite Swedbank aktier och en kassa i denna depå och troligen kommer jag att sälja av Swedbank aktierna när pengarna behövs till testet.

Jag väljer att göra testet med Nordnets indexfond då jag inte vill öka mitt totala värde hos Avanza för att kunna behålla min courtage fria handel där. Att slippa courtaget tror jag kommer att göra en stor skillnad när det gäller min totalavkastning på långsikt och därför kommer mina månadsinsättningar att fortsättningsvis gå till Degiro som tillåter ett totalvärde på 1 miljon innan jag behöver betala något courtage. Som jag skrev tidigare tillåter jag lite små handel i mina investmentbolag och då är det verkligen viktigt att jag inte betalar något courtage annars blir vinsten alldeles för liten.

Vad tror du, kommer testet att avkasta mer än index eller inte?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant.
    Jag är tveksam till att det skulle gå bättre än ett vanlig månadsspar.

    Men ska bli kul att se hur det går.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur det går. Blir det inget bra resultat får jag troligen gå över till kontinuerligt sparande istället.

      Radera
    2. Ja precis. Men som sagt, kul att du testat

      Radera
  2. Hej,
    Detta har jag också tänkt på tidigare, men faller inte detta i och med att man behöver lägga fondordern senast kl 13:00 för att få dagens kurs?

    Stopptid Kl 13:00 = "Tidpunkten när du måste ha lagt din order för att den ska skickas samma handelsdag. Om du lägger din order efter fondens stopptid, kommer den skickas nästföljande handelsdag och NAV-kursen kan ha förändrats."

    Mvh Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte tänkt på. Riktigt synd, Då får det bli en rejäl tidsskillnad mellan köpet. 😟

      Radera