onsdag 19 juni 2019

Öresunds senaste utveckling


De flesta har nog inte missat att det inte gått så bra för Öresund under det senaste året och speciellt inte igår då två av innehaven Attendo och MQ stört dök på börsen. Båda innehaven gick ner pga vinstvarningar och klart sämre resultat än förväntat. Öresund med Mats Qviberg i spetsen har dock historiskt sett varit väldigt duktiga på att hitta undervärderade aktier och äga dessa på lite längre sikt. Om det kommer att vända för Attendo och MQ är det troligen inte många som vet men jag misstänker att Öresund borde ha lite mer koll på läget än oss små investerare.

Sedan 1994 har Öresund gett oss en genomsnittlig avkastning på hela 18% per år och är därmed ett av de investmentbolag som gett oss högst avkastning under en väldigt lång period. SIX return index har under denna tid gett en genomsnittlig avkastning på 11% och Öresund har därmed gett sina aktieägare hela 7% överavkastning vilket måste anses vara väldigt bra under en så lång tid. Historisk avkastning är dock inget mått på hur det kommer att gå i framtiden men det visar ändå att de har lyckats bra under många år. Jämför vi med, enligt mig, världens bästa investerare Warren Buffett som avkastat 20,5% sedan start så ligger Öresund inte så långt efter. Kom dock ihåg att Buffett har lyckats med denna fenomenala avkastning under en mycket längre tid och troligen är det inte många som kan mäta sig med oraklet från Omaha.

Nu när jag tänker efter, kanske borde jag köpa in lite Berkshire Hathaway aktier till min pensionsfond.

Igår var det mycket prat på twitter och i tidningar att Öresund och Mats Qviberg kanske inte längre är så bra på stockpicking och att framtiden för företaget är minst sagt väldigt osäker. Jag håller dock inte riktigt med. All aktiehandel innebär risker och Öresund har valt att ha en bred aktieportfölj just för att sne steg inte ska påverka totalet allt för mycket. MQ finns exempelvis inte ens med bland de 10 största innehaven utan här hittar du istället Fabege, Bilia och Svolder på topplistan. Trots gårdagens stora nedgångar i Attendo (-20%) och MQ (-12%) gick substansvärdet totalt sett endast ner 2%, allt enligt www.ibindex.se.



Missförstå mig inte, Öresund har den senaste tiden gjort köp som inte har varit så bra och jag förstår att många börjar vackla i förtroendet för företaget och Mats. Jag tror dock på att de fortfarande vet vad de gör och ger vi dem lite mer tid så kommer nog flera av innehaven att visa uppgångar. Med tid menar jag år och inte något kvartal. Vissa innehav kommer självklart gå dåligt medan andra kommer att gå bra och förhoppningen är såklart att totalt sett kommer det att ge en avkastning som är mer än index.

Som sagt om man ser det på kort sikt har det gått riktigt dåligt för Öresund jämfört med index och andra investmentbolag men på långsikt har de verkligen kunnat visa att de kan ge en fenomenal avkastning till sina aktieägare. Jag väljer att fortsatt vara aktieägare i Öresund och jag har även köpt på mig fler aktier de senaste dagarna och sannolikheten är ganska stor att jag kommer att fortsätta vara en köpare framöver.

Just nu kan man fortfarande köpa Öresund med rabatt mot substansvärdet enligt www.ibindex.se.

Vad gör du? Köper, behåller eller säljer du Öresund?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.oresund.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar