torsdag 15 december 2016

Axfood lägger bud på Mat.se

Idag vaknade jag till 3 stora nyheter. FED höjer styrräntan, försäljningen för H&M gick inte så bra föregående månad och Axfood lägger bud på Mat.se för 554 miljoner kr.

Jag vet ärligt talat inte om detta är en bra affär för Axfood. Å ena sidan betalar de ett högt pris för ett företag som gör förluster och å andra sidan är hemleverans av mat en snabbväxande del av branschen och det kan bli en bra affär på längre sikt.

Med Axfoods logistik och butiksnät borde Mat.se kunna expandera i en mycket snabbare takt och förhoppningsvis ge framtida vinster till Axfood. Jag räknar dock med att synergierna kommer att ta tid och kosta pengar.

Frågan är vad som kommer att hända med utdelningen? Troligen kommer den inte att höjas under 2017 och någon extra utdelning kan vi nog glömma de närmaste åren.

Jag hade nog personligen sett att Axfood hade aggresivt investerat i en egen tjänst då de redan har ett stort butiksnät, enorm inköpsvolym och enormt större finansiella muskler. Men vad vet jag vi får se vad framtiden visar.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Axfood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar