söndag 11 december 2016

Bosjö Fastigheter AB

Under helgen har jag läst runt bland olika bloggar och speciellt utlandsutdelaren som fick mig att slå upp ögonen för Bosjö Fastigheter AB. Detta är ett litet fastighetsbolag som endast äger en fastighet men som samtidigt ger en hög direktavkastning på 9,1%. Perfekt för min långsiktiga utdelningsstrategi.

Bosjö Fastigheter AB äger fastigheten Vindtyget 1 utanför Borås på ca 94000 kvadratmeter som hyrs ut till Ellos (där de har sitt huvudkontor och centrallager). Bosjö har tecknat ett riktigt långt kontrakt som sträcker sig till 2030/2032 och jag tycker därmed att intäkterna för fastighetsbolaget är ganska säkra och långsiktiga om än till endast en hyresgäst.

Detta är troligen en ganska tråkig investering men där jag räknar med att få en hög direktavkastning på mellan 7-9% varje år i många år framöver. Min plan är köpa på mig ca 50 aktier nästa vecka och sedan köpa 5 aktier till varje månad. Jag kommer därmed att sprida mina inköp rejält och sakta men säkert bygga upp en större position. Utdelningen som kommer varje kvartal ska självklart återinvesteras så att snöbollen får rulla på i en stabil fart.

Plus:
- Långt kontrakt med säkra intäkter.
- Väldigt hög direktavkastning.

Minus:
- Bara en fastighet och en hyresgäst
- Räntorna kan vara påväg upp.

Vad tycker du om Bosjö Fastigheter AB?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger inga aktier i Bosjö Fastigheter AB.

Bild från Pixabay.

5 kommentarer:

  1. Tack för länken!

    Tänk dock på att det är 19 kronor i lägstacourtage på Aktietorget, där Bosjö handlas. Har själv gjort det misstaget med Sydsvenska Hem och det är lite irriterande. Övriga enfastighetsaktier jag känner till utöver dessa bägge handlas till vanligt lägstacourtage på 1 krona.

    Om du köper 5 aktier innebär det att du får betala cirka 3,50 kronor extra i courtage per aktie, eller cirka 3,3 procent courtage per aktie.

    Jag köper oftast i lite större poster 1-2 gånger om året för att courtage bara ska bli cirka 0,25 procent per aktie. Cirka 70-75 aktier är brytgränsen för att betala normala courtagenivåer (eller så många aktier som du får för 19/,0025=7600 kronor och under 7800 kronor får du 1-2 extra aktier som bonus utan extra courtage på grund av öresavrundning ned till 19 kronor).

    Det kan förstås ändå vara en god idé att sprida köpen ur riskperspektiv men skulle föreslå att du försöker sprida ut dem kvartalsvis vilket minskar din relativa courtagekostnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag såg det efter att jag hade köpt första posten så jag fick skrota planen på att köpa på mig fler aktier vid varje utdelningen. Istället har jag investerat i min preferensaktieportölj.
      http://miljonmal.blogspot.se/2016/12/planer-pa-en-preferens-aktie-portfolj.html

      Radera
  2. Hej,

    Glöm inte att dubbelkolla vilket courtage du betalar för Bosjö då den handlas på aktiertorget. Jag äger själv Bosjö-aktier och får betala ett min courtage på 19kr genom Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det så jag fick skrota återinvesteringen av utdelningen.

      Radera
  3. Really informative article post.Really looking forward to read more. Really Great. Investera i Fastigheter

    SvaraRadera