lördag 2 september 2017

Månadsrapport Augusti 2017

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för 4Spar.
Det tog någon dag extra att skriva månadsrapporten då jag varit sjuk några dagar. Screenshotsen är från idag så jag råkar gå in en dag i September. Lite fusk men bättre sent än aldrig.

Augusti har varit en månad av nedmontering då jag bestämt mig att dra ner mina investeringar på börsen och istället utöka bufferten inför en eventuell markinvestering i Vietnam (frugans hemland). Stora positioner har sålts under månaden och depåerna har förändrats radikalt. Det är fortfarande några positioner som ska säljas av men jag har inte extremt bråttom då jag redan fört över 76492 kr till bankkontot. En till överföring kommer troligen att ske under September månad så fort registreringen av bankkonto är klart i ISK portföljen. Många försäljningar skedde under nedgångsperioden på Stockholms börsen så månaden är totalt sett på minus igen. :(

Totalt gick min förmögenhet ner med 17767 kr till 373847 kr vilket självklart känns riktigt dåligt. Stora boven i det hela är såklart aktiedepåerna som gick ner ganska mycket i värde samtidigt som jag fortfarande fick lite mindre lön pga pappaledigheten. Jag är fortfarande hemma 4 dagar per månad med min son men detta kommer jag att sluta med så fort han börjar förskolan i Oktober och lönen borde då gå upp till det normala. En positiv nyhet bland allt negativt är att min lön kommer att öka med 3% nästa månad - inga jättesummor men som det är nu känns det bra med det minsta av positiva nyheter.



Resultat Augusti
Avanza KF: 19.170 kr
Kapitalförsäkring: 45.536 kr
Depåkonto: 11.257 kr
ISK: 90.843 kr
Belåning ISK: -0 kr
Totalt portföljvärde: 166.806 kr
Likvider bankkonton: 180.935 kr
Toborrow: 16.106 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 373.847 kr

Insättning KF  Augusti: -76.492 kr
Insättning ISK Augusti: 0
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 108.000 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 203.138 kr

Screenshots på mina portföljer

Kapitalförsäkringen Augusti 2017
ISK Augusti 2017

Sonens portfölj

Sonens portfölj växer och det börjar bli en ansenlig summa för en kille som ännu inte är 1 år fyllda. Just nu ligger totalvärdet på 8181 kr men denna månad är det inte några uppgångar i aktievärden som skapat ökningen utan det är månadsinsättning från min del av barnbidraget som skapat uppgången. Totalt sätt under året ligger han riktigt bra till jämfört med pappas portföljer och hittills i år har han fått en uppgång på 5,18% eller 277 kr. Långsiktigheten i denna portfölj har verkligen gett effekt.

Sonens portfölj Augusti 2017

Denna portfölj har endast sålt en position sedan den startades i början på året och det var Philly Shipyards som såldes i Juli till kursen 89,5 NOK medan kursen idag ligger på 95 NOK. Jag tror dock fortfarande att kursen kommer att gå ner igen till regionen 60-70 NOK de närmaste månaderna och då kommer jag med all sannolikhet att köpa på mig fler både i sonens portfölj och i min.

Under månaden fick han en utdelning på 12,5 kr från SAS preferens aktien och inköp gjordes av 1 aktie i Pandora och 20 aktie i Unlimited Travel Group. Han har fortfarande 637 kr i kassan och jag har lite tankar på att fylla på med mer investmentbolag under september - kanske lite fler Investor?

Jag hoppas att det har gått bättre för er där ute och lycka till!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar