söndag 3 september 2017

Resultat/analys Tradingcase Gamestop

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Avanza.




Den 24:e Juni skrev jag om ett av mina tradingcase i Gamestop och här tänkte jag skriva ner hur det hela gick samt en ny analys av företget. Du kan läsa det gamla inlägget här samt min första analys här.

Jag köpte 60st aktier för 20,68 dollar i Juni och kursen började klättra uppåt sakta men säkert. Under Augusti valde jag att dra ner på mina aktieportföljer och Gamestop var ett av företagen som såldes ut till kursen 21,4 dollar. Nu tänker du nog att detta blev ju en helt ok vinst på så kort tid men icke sa nicke då den Svenska kronan stärktes rejält mot dollarn och istället för en liten vinst blev det en förlust på 569 kr.

Riktigt tråkigt men i efterhand var det bra timat då kursen idag ligger på endast 18,67 dollar. Denna nedgång innebär att företaget är enligt mig ännu lägre värderat än tidigare och ger idag en stor direktavkastning på 8,14% som delas ut kvartalsvis. Den senaste skarpa nedgången kom av att bolaget redovisade ett klart lägre resultat jämfört med samma kvartal förra året. Omsättningen gick dock uppåt och de nya affärområdena börjar sakta men säkert att väga upp nedgången för spelverksamheten.



Lite nyckeltal
Eget kapital/aktie: 22,8 dollar
Förväntad vinst/aktie 2017: 3,1 till 3,4 dollar
P/E-tal: 5,5 eller 6
Direktavkastning: 8,14%
Soliditet: 50,1%
Goodwill i % av balansräkningen: 36,8%

Mer info om Gamestop hos Avanza. (Adlink)

Gamestop fortsätter att ge en hög utdelning till sina aktieägare samtidigt som de fortsätter att köpa tillbaks billiga aktier på börsen. Ex. har antalet aktier gått ner från 104,2 miljoner till dagens 101,4 miljoner på bara ett år. 2012 hade de hela 141 miljoner aktie vilket är en nedgång på ca 35% i antalet aktier på mindre än 5 år. Ett problem med detta är skulderna är höga och de fortsätter att öka för varje kvartal samtidigt som goodwill har en ganska stor andel av balansräkningen. Här skulle nog en temporär nedsättning av utdelning vara att föredra så att de kan börja betala av en del av skulderna. Återköpen av aktier tycker jag borde vara kvar så länge aktiekursen är så extremt låg. Detta skulle temporärt dra ner aktiekursen men på långsikt vore det nog det bästa för företaget. När skulden sedan gått ner kan de återigen sakta men säkert höja utdelningen.

Gamestop är som du kanske vet inom spelbranschen och speciellt retail delen av branschen vilket har varit på nedgång nu när spel blir alltmer digitalt. Företaget har dock stora planer på att förändra företaget och har även skapat nya affärsområden som förhoppningsvis ska ge tillväxt för företaget totalt och kompensera för nedgången inom den gamla kärnverksamheten.

Personligen tycker jag om bolagets fina nyckeltal och på den här nivån borde kursen kunna gå upp igen speciellt när julhandeln börjar. Just nu har jag dock inga aktier och kassan är extremt liten i min kapitalförsäkring. Skulle jag sälja några av mina innehav i Nilörngruppen och H&M så kommer jag troligen köpa på mig ett innehav och behålla det på lite längre sikt.

Vad tycker du om Gamestop?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger just nu inte några aktier i GameStop Corporation.

Bild från GameStop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar