tisdag 10 oktober 2017

Köpt Dala Energi

Den 19:e september köpte jag 800st aktier i Dala Energi för 12,2 kr/st men då det tog extremt lång tid innan de kom in på depån valde jag att vänta med att skriva ett inlägg om köpet. Detta är en ganska stor investering för min depå storlek och jag klassar innehavet som långsiktigt.

Aktierna kom in på depån idag efter att jag mailat Alternativa om varför aktierna inte hade kommit in på depån. Tydligen hade det blivit något strul med överföringen av aktierna från Danske Bank till Nordnet men problemet blev ändå fixat tills slut.

Dala Energi är noterad på Alternativa aktiemarknaden och handel sker endast en gång per månad vilket gör att kortsiktiga affärer i aktien kan bli lite svårt. Jag ser det som ett sätt att ha ett större innehav som jag inte kan röra på så mycket och låta det växa sakta men säkert.

Här nedan kommer en liten egen analys av Dala Energi.

Nycketal:
Kurs: 12,2 kr
Vinst/aktie 2016: 1,5 kr
Prognos V/A 2017: 1,6 kr
P/E 2016: 8,1
P/E 2017: 7,6
JEK/aktie: 17,5
Kurs/JEK: 0,7
Utdelning 2016: 0,35
Prognos Utdelning 2017: 0,4
DA 2016: 2,9%
DA 2017: 3,3%
Soliditet: 43%

Annons:


Prognoserna är mina egna och jag tror att bolaget borde kunna öka resultet en aning under 2017 till 1,6 kr samt förhoppningsvis öka utdelningen till 0,4 kr. Prognosen för utdelningen är kanske att ta i då detta är en kapitalintensivt företag som kanske kommer att välja att ta det lugnt med utdelningsökningar.

Senaste delårsrapporten visade att bolagets omsättning och vinst fortsätter att öka för alla affärsområden förutom kraftproduktionen som dock är en väldigt liten del av koncernen. Jag tycker att företaget är extremt lågt värderat med ett P/E-tal på 8 och en värdering som ligger på drygt 70% av det egna kapitalet. Vidare har bolaget under årens gång gjort stora avskrivningar på elnäten och produktionsanläggningar och jag misstänker att det kan finnas stora övervärden här. Detta räknar jag dock endast som ett eventuellt plus för en redan undervärderad verksamhet.

Dala Energi är ett kapitalintensivt företag som kräver mångmiljonsatsningar årligen för att underhålla och utveckla elnäten och fibernäten. Fibernäten är något som de verkar investera extra mycket på och troligen är det här som den stora tillväxten kommer att ske närmaste åren. Under första halvåret ökade omsättningen inom fibernäten med ca 60% men från en ganska låg nivå. När jag läser rapporterna gör verksamhetsområdet fortfarande förlust och jag har en liten undran om vilka intäkter bolaget kommer att få i framtiden utöver anslutningsavgifterna. Jag har därför skickat ett mail till bolaget för att se om jag kan få ett svar på min fundering. Jag återkommer med ett nytt inlägg när jag har fått ett svar.

Jag tycker att bolaget är väldigt undervärderat med ett lågt P/E-tal och goda framtidsutsikter som borde bli en bra investering på långsikt. Enligt mig borde bolaget värderas till minst JEK vilket är 17,5 kr eller P/E-tal 12 vilket borde ge en värdering på 19,2 kr. Så aktien bör gå upp till 17,5-19,2 innan jag kan tänka mig att sälja några aktier och tills dess ägar jag aktierna långsiktigt och inkasserar utdelningarna.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Dala Energi AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar