tisdag 11 december 2018

Arbitage affär med Ahlsell?

Detta inlägg är sponsrat och innehåller annonslänkar från Avanza.

Idag kom nyheten om ett kontantbud på Ahlsell värt 55kr/aktie och kursen rusade såklart upp rejält under dagen. Men när dagen var slut visar det sig att kursen är en aning under budkursen och ligger just nu på 53,75kr eller 1,25kr i skillnad per aktie. Köparen CVC är redan storägare i bolaget och innehar ca 25% av bolaget så jag ser sannolikheten att affären kommer att gå igenom som stor och därmed skulle en arbitage affär kunna inträffa.

För att en sån här affär ska bli någorlunda värd samt för att få ner courtage kostnaderna så krävs det att man lägger in större summor och en plan jag håller på att skissa på ser ut som följande.

  1. Jag köper 5576st aktier för ca 300000kr för ca 53,8kr per aktie.
  2. Jag går med på uppköpet och inkasserar 306680kr courtagefritt  den 19:e februari.
  3. courtage för köpet blir 0,069% eller 207kr så vinsten blir då 6473kr.
Då detta skulle bli en väldigt kortsiktig affär där pengarna inte skulle användas till aktieköp efteråt är frågan om det är bättre att göra köpen via min vanliga aktiedepå eller ISK. Skulle jag köpa via aktiedepån skulle jag skatta 30% av 6473kr eller 1942kr medan schablonskatten på ISK borde bli 0,45% av 300000kr eller 1350kr. Kan denna uträkning stämma? Kanske kan Schablonskatten på ISK bli lite lägre om pengarna tas ut innan första kvartalet tar slut?

300000kr är en väldigt stor summa pengar för mig och jag måste tro att denna affär ska kunna gå igenom med lätthet för att göra en investering. Följande 4 scenarior kan jag tänka mig:
  1. Ovanstående exempel går igenom och jag har tjänat en slant.
  2. Aktiekursen letar sig upp till 55kr eller mer och jag säljer av innan sista datumet för budet och jag har då tjänat en slant.
  3. En annan budgivare kommer in och höjer budet, vilket innebär ännu högre vinst.
  4. CVC får inte 90% av aktierna och de väljer att inte fullfölja budet. Då skulle nog kursen gå ner.
Risken för att scenario 4 ska ske anser jag som minimal då CVC redan idag äger 25,1% av aktierna och det finns ingen annan aktieägare som äger någon betydande andel av bolagen. Näst största ägare är Norges bank som äger 4,5% av bolaget men om flera går ihop och vill stoppa budet så kan det såklart bli problematiskt. När detta skrivs kom det ut en nyhet om att Lucerne Capital beklagar budet och är negativa till budet men utvärderar det just nu. 

Jag står i valet och kvalet om en eventuellt arbitrage affär och alla tips och förslag från mina läsare välkomnas så lämna gärna en kommentar här i bloggen eller på twitter.



MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.



5 kommentarer:

  1. I bästa fall är detta väl en "arbitrage" affär...då den inte uppfyller kravet på helt riskfri vinst. Om nu affären inte blir av, vilket det uppenbarligen finns en risk för, kommer ju aktien förmodligen sjunka tillbaka till samma pris som innan budet. Skillnaden i nuvarande kurs och budkurs är priset på risken som marknaden bedömer ett nej har.

    Med andra ord är marknadens bedömning att affären nog blir av, men heeeeelt säker är den inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, risken är inte obefintlig och även om sannolikheten är liten att affären inte går igenom skulle förlusten bli rejäl om detta sker. Vinst chansen kan därför anses vara lite väl liten mot potentiell förlust. Måste nog tänka extra noga om det kan vara värt risken eller inte.

      Radera
  2. Jag själv skulle inte göra det men har inte heller vidare koll på aktien, de som lag bud eller andra aktieägare. Låter dock som lite för dålig vinst med tanke på risken.

    Lycka till, hur du än gör.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har du nog rätt i PB? Risk/reward är nog lite väl dålig.

      Radera