söndag 6 januari 2019

Creades uppvärderar Tink


Creades är ett investmentbolag som mer och mer investerar i onoterade bolag och det är något som har gett bra resultat för oss aktieägare. För någon dag sedan gick Creades ut med att Tink, ett av deras onoterade bolag, värderades upp rejält pga en transaktion med bolagets aktier. Värdet för Creades gick upp med hela 135 miljoner kr vilket är en ökning av substansvärdet med mer än 3%.

Som vanligt var ibindex.se snabba och ändrade det beräknade substansvärdet så i skrivande stund ligger substansrabatten för Creades på hela 16,9% vilket är riktigt bra då det inte var så länge sedan de värderades med en kraftfull premie. De onoterade innehaven kan också innebära att det kanske finns orealiserade värden i bolaget så för mig är detta ett klart köpläge.

Creades har tidigare lyckats göra fina exits i blå Klarna och Acne studios och det verkar som att Creades vill utöka de onoterade investeringarna mer. Detta gör att det såklart blir lite svårare att värdera substansvärdet men så länge de visar bra resultat med sina investeringar har jag inget emot det.

Planen den närmaste tiden är att utöka med fler Creades aktier som det gamla systerbolaget Öresund då jag tycker om båda bolagen och dess huvudägare samtidigt som de återigen värderas med rabatt.

Öresund har inte så mycket onoterat och verkar satsa mer på noterade aktier så det blir nog en fin balans att både äga Öresund och Creades. Som vanligt investerar jag mångs gånger mindre summor för att förhoppningsvis få ett mindre GAV än att satsa allt på en gång.

Vad tycker du om Creades investeringar i onoterade bolag?

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Creades.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar