fredag 4 januari 2019

Årsrapport 2018


2018 har kommit till ett slut och ett nytt år med nya möjligheter har kommit. Med detta inlägg tänkte jag summera förra året och se hur det har gått. Just nu är jag på semester med familjen i soliga Vietnam och kommer att vara här i ca 3 veckor till. Tanken är att ta en eller flera café sua da och i lugn och ro tänka ut årets strategier och mål.

Totala värdet gick upp ganska rejält under december men största orsaken till detta är lite högre lön pga längre arbetstid under november samt en lön från mitt eget AB. Så man kan lugnt säga att statistiken har pumpats upp lite av extraordinära löner. Utan lönen från mitt AB skulle jag nog ha legat någon tusenlapp över 500000kr så jag kan konstatera att jag nådde precis över mitt mål för 2018. Dock är det inte några kursuppgångar i mina aktier som har hjälpt mig nå detta mål utan det är den vanliga lönen och sparandet som är förklaringen.

2018 var kanske inte det bästa året för aktieinvesteringar men på lång sikt lär det ge mig en riktigt bra avkastning. Mitt huvudsakliga mål är att kunna pensionera mig innan jag fyller 60 år så jag har fortfarande 20 år på mig att låta börsen ge mig en ränta på ränta avkastning som låter mig nå målet.

Om vi kollar på de mål som jag hade skrivit ner i början av 2018 nådde jag de finansiella målen väl både på totala värdet och troligen utdelningarna också (har inte hunnit kolla upp dessa). Mina hälsomål kom dock på skam och vikten ligger fortfarande runt 88kg. Hälsomålen är jag väldigt besviken med och i år måste jag ta tag i detta, träna mer och gå ner några kilo i vikt. 2019 års mål tänker jag gå igenom lite senare i ett nytt inlägg.

Under året har jag fortsatt att allokera om till investmentbolag och detta kommer jag att fortsätta med framöver. Min tid att hålla koll på mängder av börsbolag är minimal så investeringar i investmentbolag passa mig bäst. Dock kommer jag såklart att fortsatt investera i andra bolag som jag tror på men investmentbolagen ska stå för en klar majoritet av portföljvärdet.

De bästa investeringarna har varit mina investeringar i spelbolagen Cherry och Global Gaming samt Latour. Latour gick upp mycket under slutet av året och värderades med en hög premie mot substansvärdet så jag valde att sälja en en del och realiserade lite vinster. Jag äger fortfarande en del aktier i Latour och det är ett bolag jag vill äga i många år. Dock innebär min strategi att jag säljer av om ett investmentbolag värderas för högt jämfört med substansvärdet och köper mer när det värderas med rabatt. Latour tycker jag dock är ett av de bästa investmentbolagen så här kan jag tänka mig att köpa igen så fort aktiekursen kommer ner till substansvärdet igen. Aktiekursen har de senaste dagarna gått ner en bit och substansvärdet är just nu på 6,7% enligt ibindex.se så snart är det kanske dags att köpa fler Latour igen.

Jag försökte mig på några kortsiktiga affärer och totalt sett gav dessa affärer några tusenlappar i förlust. Detta är något jag måste försöka sluta med och istället hålla mig till långsiktighet. Månadsinvesteringar i investmentbolag ska förhoppningsvis se till att jag blir mer långsiktig och tar det lugnt med köp och sälj av aktier.

Öresund värderas återigen till rabatt och planen är att öka mer i detta företag samt Creades då dessa två brukar ge intressanta utdelningar. Förra året delade Öresund ut aktier i Bilia och MQ och jag skulle inte bli förvånad om de gör en aktieutdelning i år också. Avanza står för en väldigt hög del av Creades substansvärde så jag misstänker att de gör en utdelning av Avanza aktier detta år. De har gjort det tidigare men vi får nog svaret på detta om några veckor när bokslutet kommer ut.

Annons:
Använder du min Vimla värvningslänk och tecknar ett billigt abonnemang med dem får både du och jag 10kr/rabatt i månaden så länge vi är kunder hos Vimla. Du kan sedan göra samma sak med dina vänner och släktningar och eventuellt komma ner till 0kr/mån för ditt Vimla mobilabonnemang.

Resultat December

Totalt portföljvärde: 156.641 kr
Likvider bankkonton: 348.487 kr
4Spar konto: 10.928 kr
Totalt värde: 516.056 kr

Insättning ISK: 4210 kr (varav 100kr från Cashbackshopping)
Totala insättningar: 209.099 kr
(Varav Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr)

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar