torsdag 18 april 2019

Hyran höjs och det är dags för en ny budget!

Detta inlägg är sponsrat och innehåller annonslänkar från Vimla.
Min lägenhet har sedan början av året renoverats och pga detta kommer hyrsvärden självklart att chockhöja vår hyra. Lägenheten ser lite bättre ut men jag måste säga att det är inte i närheten värt de 2000 kr extra i månaden som jag är tvungen att betala så länge jag är hyrsgäst. Denna nya verklighet innebär att jag måste kalkylera om min budget och den ser nu ut som nedan.


Inkomster23000
Hyra−8204
El−350
Försäkring−155
Mobilabonnemang−170
Busskort−725
Radiotjänst 0
Mat−5000
Nöjen−2000
Netflix 0
Övrigt−1000
Totala kostnader−17604
Kvar5396

Jag har valt att börja arbeta fler helger och kommer därmed att öka lönen med ett par tusen till drygt 23000 kr efter skatt och detta kommer att kompensera för den ökade hyran. Som uträkningen ser ut nu borde jag kunna få 5396 kr över varje månad och av detta ska minst 4638 kr gå till MiljonMåls pensionsfond så kvar blir strax under 800kr som marginal eller buffert sparande. Denna marginal tycker jag är alldeles för liten och planen är att dra ner på dyrbara nöjen och göra annat som kostar lite mindre. Jag vill kunna spara inför framtiden och speciellt pga den ytterst osäkra framtiden som en eventuellt pension kan ge. Men jag vill även att jag och familjen ska kunna unna oss saker idag, att ha roligt tillsammans behöver dock inte kosta skjortan så det gäller att hitta bra ideér som kan vara roligt för hela familjen.

Ett ställe där jag verkligen har lyckats få ner mina kostnader är mobilabonnemangen där jag och frugan gick över till Vimla och fick ner kostnaderna med 528kr per månad. Jag gjorde flytten i November 2018 och det har fungerat riktigt bra till ett klart lägre pris.

Använd gärna min Vimla värvningslänk så får både du och jag 10kr/rabatt per månad. En äkta win-win situtation.


Hyran kommer därmed att stå för drygt 35,7% av min lön vilket jag tycker är extremt högt och jag måste försöka hitta nya sätt att få in mer pengar i kassan. Förhandla om lönen är en sak men min arbetsgivare är minst sagt snål så jag kan inte räkna med några större summor därifrån så under tiden kommer jag att söka nya jobb samt påbörja min egen verksamhet som redovisningsekonom, ett jobb jag kommer att sköta hemifrån under min lediga tid. Utöver detta gäller det att hitta andra passiva inkomster som ex. cashbacksidor, återbäring från kreditkort och annat som inte tar så mycket tid men ändå ger lite slantar.

Kom gärna med ideér på hur jag kan utöka intäkterna, alla ideér är uppskattade - stora som små!


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


8 kommentarer:

  1. Fy tusan. Det var en saftig ökning. Vad har renoverats?

    MVH PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett stambyte där de totalrenoverade toaletten och delrenoverade köket. Resultatet blev sådär även om jag är nöjd med toaletten.

      Radera
    2. Okej, då har de iaf gjort lite.
      Trist att det inte är värt pengen bara.

      Radera
  2. Är matkostnaden för två? Annars måste det väl finnas plats att sänka den något? :) Taskig höjning på hyran. 24000 mer per år är ordentligt åt fel håll. Särskilt om det inte känns värt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är matkostnad för hela familjen, Jag, frugan och 2 barn. Jag köper den mesta maten och frugan handlar även hon själv ibland.

      Radera
    2. Dåså! Då var det verkligen inte att ta i på den :) Då måste jag säga snyggt att ändå klara budgeten på 5000 för matkontot. Jag som ensam kommer ibland upp i 3000/månad, men har som mål att ligga kring 2000.

      Radera
  3. Står du för hela hyreskostnaden själv, eller är det där delat på två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag står för hela kostnaden själv. Vi har delat det så att frugan sparar till att kunna bygga huset på marken som vi har köpt.

      Radera